Xarxes de comunicacions

L'iTEAM-UPV dissenya un equip que redueix de 250 a 3,5 metres la quantitat de fibra òptica necessària per a compensar un quilòmetre de dispersió

[ 28/05/2015 ]

Un equip d'investigadors de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia de la Universitat Politècnica de València (iTEAM-UPV) ha dissenyat un nou equip que permetrà reduir la quantitat de fibra òptica necessària per al desplegament de les xarxes de comunicacions, i així se n'abaratiran tant el cost com el manteniment.

Es tracta d'un mòdul compacte basat en fibra òptica multinucli que compensa l'efecte de dispersió del senyal, de manera que utilitza molta menys quantitat de fibra que la que es requereix actualment i, alhora, garanteix la mateixa qualitat del senyal transmès.

Possibilitaria la integració del repetidor amb el compensador en una única targeta electrònica

Segons explica José Capmany, director de l'institut iTEAM-UPV, tots els sistemes de fibra han de compensar un efecte de dispersió, i amb aquest objectiu cal col·locar un repetidor aproximadament cada 100 o 120 quilòmetres.

"Avui, per a compensar un quilòmetre de dispersió es necessiten 250 metres de fibra. Tanmateix, amb el nostre sistema, tan sols en necessitaríem al voltant de tres metres i mig, cosa que comportaria un importantíssim estalvi de fibra, així com d'espai i de volum del compensador. A més, es pot arribar a integrar el repetidor amb el compensador en una única targeta electrònica. Els repetidors serien molt més compactes, ocuparien menys espai, i, per tant, serien molt més fàcils d'operar i de mantenir", explica Capmany.

D'especial utilitat per als enllaços submarins

La tècnica, patentada per la UPV, podria ser especialment útil en sistemes i xarxes de comunicacions òptiques de banda ampla, inclosos els enllaços terrestres i submarins. En particular, podria ser especialment interessant en els enllaços submarins, ja que les distàncies a cobrir són més llargues i existeix un interès major a reduir la longitud de la fibra necessària per a realitzar la compensació (i també la grandària del compensador).

Finalment, pel que fa als usuaris potencials, Capmany apunta tant a aquelles operadores que gestionen les seues pròpies xarxes de fibra òptica com a empreses d'infraestructures especialitzades en el desplegament d'aquestes xarxes. "El nostre mòdul passaria a formar part de les xarxes de fibra òptica, reduiria el cost de desplegament d'aquestes i en facilitaria el manteniment".

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%