Women in Architecture

Kate Macintosh, Santa Raymond, Susana Torre i Yasmin Shariff debaten a la UPV la problemàtica de la baixa presència de la dona en l'arquitectura

[ 27/05/2015 ]

Quin és el rol de la dona en l'arquitectura? S'ha revaloritzat el seu paper al llarg de la història? Per què la participació femenina segueix sent tan desproporcionadament baixa? Aquestes i altres qüestions es van plantejar en el seminari Women in Architecture, un cicle de conferències organitzat per l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la Universitat Politècnica de València i l'aula d'empresa HNA.

La mítica Kate Macintosh -que va dirigir el primer grup de dones arquitectes del RIBA-, les admirables Santa Raymond, Susana Torre, Justine Clark i Yasmin Shariff i un llarg elenc de dones arquitectes -Su Rogers, Zaida Muxi, Olivia d'Oliveira, Inés Moisset, Ana Gabriela Gadinho Lima, Mariagiulia Benicelli Pasqualis i Maria Rauch, entre altres- es van donar cita el 22 de maig a la UPV per a analitzar la situació de la dona en el sector de l'arquitectura.

Un panorama totalment injust

Eva Álvarez, directora de la càtedra d'empresa HNA i coordinadora de l'activitat, explica que "encara que la participació femenina en l'arquitectura s'ha incrementat en els últims anys, continua sent desproporcionadament baixa. Probablement es deu als prejudicis i estereotips que arrossega la societat d'èpoques anteriors, que fan que homes i dones adopten papers que no són equitatius. El panorama final és totalment injust".

En aquest sentit, cal assenyalar que el cicle Women in Architecture va prendre com a punt de partida per a la reflexió el 40 aniversari del suplement especial que la famosa revista Architectural Design va publicar a l'agost del 1975 i que va posar sobre la taula la problemàtica de l'arquitectura femenina. La jornada va aconseguir reunir aquella generació que llavors ja estava exercint, amb les dones que es van incorporar en les dècades següents i les alumnes que ara estan començant.

Les conclusions, segons la professora Álvarez, són demolidores. "S'està construint amb l'absència de les dones arquitectes. Això es tradueix en una pèrdua de talent, oportunitats, visió i panoràmica dels problemes que afecten la societat en general. Les dones s'autoexclouen del mercat laboral, la qual cosa significa que es queda fóra la meitat de la població. Les dades, en aquest sentit, són escandaloses. El nombre d'arquitectes dones que estan registrades en els col·legis professionals és molt inferior al dels homes, independentment del seu talent o qualificació".

Un especial d'Architectural Design per al 2017

Els debats que es van generar en les sessions es veuran reflectits en l'especial que Architectural Design està preparant per al 2017 -coincidint amb el centenari de la primera incorporació d'una dona a una escola d'arquitectura- i que reprendrà els postulats d'aquell famós número del 1975. La revista ha convidat les organitzadores de Women in Architecture a formar part del comitè de continguts.

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries