Ciència animal

El campus de Gandia UPV participa en un projecte de marcatge i seguiment via satèl·lit de tortugues babaues, espècie en perill d'extinció

[ 14/04/2015 ]
Ciència animal

Un equip d'investigadors del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), l'Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva de la Universitat de València (UV) i el Departament d'Investigació de l'Oceanogràfic, amb la col·laboració de l'ONG Xaloc i la Generalitat Valenciana, treballa en l'actualitat en un projecte de marcatge i seguiment via satèl·lit amb la finalitat d'estudiar el comportament, l'ús de l'hàbitat i la supervivència d'exemplars de la tortuga babaua o tortuga careta (Caretta caretta) mantinguts a les instal·lacions de l'Oceanogràfic des del naixement o durant el període de rehabilitació.

El marcatge es realitza amb transmissors per satèl·lit, per a realitzar un seguiment dels moviments després de la solta al mar. El primer exemplar alliberat va ser Lola, una tortuga babaua juvenil que nada en llibertat al Mediterrani des del passat 25 de març, juntament amb dues companyes d'espècie, després de recuperar-se a l'ARCA del Mar de l'Oceanogràfic de València i a l'Aquari de Sevilla.

Des de la solta a la platja de Torrevella -en un acte en col·laboració amb l'Ajuntament de la localitat- qualsevol persona interessada pot conèixer la ruta que va seguint Lola en el seu viatge pel Mediterrani a través de la web www.gandia.upv.es/investigacion (en Twitter, l'etiqueta és #tortugalola).

Vuit tortugues babaues més, en perill d'extinció, se soltaran durant el 2015

Lola és la primera de les nou tortugues que es marcaran i soltaran durant el 2015, dins d'un projecte que pretén conèixer els hàbits d'aquesta espècie en l'edat més primerenca, durant els coneguts com a "anys perduts". Saber quin és el comportament de les tortugues, les zones que recorren i on es concentren és clau per a protegir aquest animal, en greu perill d'extinció.

El marcatge electrònic de la tortuga Lola està servint com a experiment pilot per al marcatge posterior de les restants vuit tortugues babaues, infantils, nascudes l'any passat a la Comunitat Valenciana, i que se soltaran a la fi de l'estiu. A més, el viatge de Lola servirà per a valorar l'èxit del seu retorn al seu hàbitat natural i l'estudi dels seus moviments.

Plaques de 26 grams alimentades per plaques solars

Segons apunta Eduardo Belda, investigador del campus de Gandia UPV, on és professor del Grau en Ciències Ambientals, el marcatge electrònic de tortugues marines infantils és un repte: "Al campus de Gandia tenim molta experiència en el marcatge d'aus i espècies marines com les tonyines, però és la primera vegada que marquem tortugues. Les marques que instal·lem pesen tan sols 26 grams i estan alimentades amb plaques solars. Això ens va a permetre estudiar per primera vegada quines són les rutes de dispersió i l'hàbitat usat per les tortugues babaues nascudes a les nostres costes. Aquesta espècie no nidifica de forma habitual a Espanya, on es coneixen tan sols sis postes en els últims dos-cents anys. Per això, es tracta d'una oportunitat única".

Belda considera que, probablement, les tortugues es desplaçaran seguint els principals corrents marins que trobem en aquesta àrea del Mediterrani, i tendiran a concentrar-se en llocs amb elevada disponibilitat d'aliment, probablement condicionades per les característiques oceàniques en aquestes zones.

Poden viure fins als 60 anys

"Si superen els perills del seu hàbitat", prossegueix Belda, "poden ser molt longeves i viure fins a 60 anys. Solen tornar a pondre ous on van nàixer, per la qual cosa és possible que aquestes tortugues que soltarem al setembre, mantingudes des del naixement a les instal·lacions de l'Oceanogràfic, tornen a platges mediterrànies a fresar".

L'estudi servirà també per a avaluar l'èxit del projecte de cria en captivitat, i permetrà conèixer la capacitat de supervivència de l'espècie durant els mesos immediatament posteriors a la reintroducció, que és el període més crític.

Un projecte pioner en tortugues juvenils

En el món només hi ha -segons els investigadors- un altre projecte que haja permès marcar i seguir exemplars tan petits de tortuga babaua en el primer any de desenvolupament, realitzat a Florida (els Estats Units).

"Encara que en els últims anys s'ha avançat bastant en el coneixement d'aquesta espècie en el Mediterrani occidental, es desconeix en gran mesura la biologia i el comportament dels individus més joves. Precisament, aquest projecte tractarà d'avançar en aquests coneixements", indica Belda.

Positiu per a reduir la mortalitat accidental a les pesqueres

Així mateix, l'investigador explica que hi ha una directiva europea "segons la qual hem de protegir aquesta espècie, però per a això hem de conèixer-la, saber per on es mou i es concentra. En l'actualitat, la principal amenaça a la qual s'enfronten aquests animals són els éssers humans, no perquè en siguem depredadors, sinó perquè interactuem amb aquests, especialment en l'activitat pesquera".

"Si sabem on es troben habitualment i quins recorreguts fan -afig- es poden establir estratègies de gestió per a reduir-ne la mortalitat accidental a les pesqueres, és a dir, disminuir-hi la captura accidental i la mort dels exemplars".

Notícia UPV-TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries