Canvi climàtic

L'IEAMA de la UPV adverteix d'un possible descens de fins al 20% dels recursos hídrics de la conca del Xúquer entre el 2010 i el 2040

[ 28/01/2015 ]
Canvi climàtic

Un estudi desenvolupat pels investigadors de l'Institut d'Enginyeria de l'Aigua i Medi ambient de la Universitat Politècnica de València (IEAMA-UPV) José Esteban Capilla, Miguel Ángel Pérez i Vicente Chirivella adverteix d'un possible descens de fins al 20% dels recursos hídrics de la conca del riu Xúquer, en un termini de 30 anys, com a conseqüència del canvi climàtic.

El treball, publicat recentment en el Hydrological Sciences Journal, té com una de les principals novetats que dibuixa un possible escenari a curt termini, per a les pròximes dècades (2010-2040), a diferència de la majoria d'aquest tipus de recerques, que estableixen prediccions amb vista a la fi del segle.

Una reducció "notable i gradual"

Tal com assenyala Capilla, la presa de decisions sobre inversions en infraestructures hidràuliques demana previsions més a curt i mitjà termini: "Vivim en una de les zones més sensibles al canvi climàtic, d'ací també que les prediccions a més curt termini adquirisquen encara més importància per a saber com cal prioritzar les inversions i on. El nostre estudi pretén ajudar a optimar les accions de planificació hidrològica".

Miguel Ángel Pérez afirma que l'estudi incideix en una "notable i gradual" reducció de la quantitat d'aigua disponible a la conca del Xúquer: "D'ací al 2040, els recursos podrien baixar entre un 10 i un 20% pel que fa als que tenim ara".

Marquen el camí a les necessàries mesures addicionals

A partir de les conclusions obtingudes, els investigadors de la UPV adverteixen de la necessitat d'engegar mesures addicionals per a adaptar-se al canvi climàtic. Així, Capilla indica que l'estudi "aporta resultats perquè els gestors de l'aigua sapiguen respondre a aquests nous escenaris: com cal operar als embassaments, de quina manera cal gestionar l'aigua subterrània, etc.".

"Així mateix, -prossegueix l'investigador de l'IEAMA de la UPV- seran necessàries més mesures d'estalvi, a més de potenciar la reutilització d'aigües residuals tractades".

PATRICAL, un model hidrològic desenvolupat per l'IEAMA de la UPV

Per a obtenir la predicció, Capilla, Pérez i Chirivella van analitzar tots els escenaris climàtics disponibles en l'actualitat proposats per l'Agència Espanyola de Meteorologia (AEMET) per al període 2010-2040.

Posteriorment, van aplicar sobre aquests PATRICAL, un model hidrològic desenvolupat des del mateix IEAMA de la UPV, la qual cosa els ha permès obtenir la citada predicció d'impacte sobre els recursos hídrics del Xúquer.

Miguel Ángel Pérez ho explica de la manera següent: "AEMET disposa d'uns escenaris de futur sobre la previsió de temperatura i pluja a nivell regional. PATRICAL quantifica l'impacte derivat dels canvis en tots dos valors i, a partir d'aquests, estableix la seua incidència en la disponibilitat d'aigua. D'aquesta manera, podem predir els cabals d'acord amb els canvis en el clima".

La variabilitat topogràfica de la zona, valorada amb precisió

L'estudi, a més, considera de manera precisa la variabilitat de la topografia de la zona, variable que complica habitualment aquest tipus d'investigacions. Com indica Capilla, "aquesta particularitat no està adequadament reproduïda en els models actuals, amb la qual cosa solen donar prediccions dispars. En aquest estudi sí que es recullen, fet que ha permès obtenir una predicció més ajustada a les característiques de la zona estudiada".

Les zones de capçalera, principals afectades

D'altra banda, els investigadors assenyalen també els canvis que ja s'estan veient a la conca, i que afecten fonamentalment les zones de capçalera dels rius Xúquer i Cabriol (Conca, Terol), on han observat una important reducció hídrica.

"Precisament a l'interior -afig Capilla- a les zones que aporten més recursos als embassaments, la situació és i serà més crítica. També a les zones d'Alacant el model prediu una notable baixada d'aportacions".

Finalment, la investigació incideix en el fet que la recàrrega hídrica dels aqüífers es veurà afectada en els pròxims anys per una reducció en l'aigua infiltrada procedent de la pluja.

Aquests treballs han sigut realitzats amb la col·laboració de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, responsable de la gestió de l'aigua en aquesta zona i encarregada de realitzar la planificació hidrològica per als pròxims anys.

Notícia UPV-TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries