Visió artificial

Un equip d'investigadors de l'i3BH de la UPV i l'IVIA desenvolupa un nou sistema de classificació per a estalviar costos en la recol·lecció de taronges

Un equip conjunt d'investigadors de l'Institut Interuniversitari de Recerca en Bioenginyeria i Tecnologia Orientada a l'Ésser Humà de la Universitat Politècnica de València (i3BH de la UPV) i l'Institut Valencià d'Investigacions Agràries (IVIA) han desenvolupat un nou sistema de visió artificial que permet classificar automàticament les taronges durant la recol·lecció d'acord amb el color i la grandària.

L'aplicació del treball, els resultats del qual han sigut publicats per la revista Precision Agriculture, permetrà un notable estalvi als citricultors en els costos de producció.

Vuit peces per segon

L'equip, que pot instal·lar-se sobre la plataforma mòbil en la qual els recol·lectors van dipositant les taronges, és capaç d'analitzar el color i la grandària del cítric a una velocitat de vuit peces per segon, gràcies als algorismes d'adquisició i processament d'imatges desenvolupats des dels laboratoris de la UPV.

El sistema incorpora una càmera intel·ligent capaç d'adquirir i processar les imatges de les fruites a alta velocitat, i un sistema d'il·luminació robust i eficient, tot això optimat per a un consum energètic molt baix.

Primer sistema per a la inspecció al camp

Segons expliquen els investigadors, la tecnologia de visió per computador s'empra actualment a les centrals hortofructícoles per a inspeccionar de manera automàtica la qualitat de la fruita fresca i classificar-la en categories. No obstant això, a causa de les dificultats que presenta l'adaptació al treball al camp, s'ha utilitzat en alguns robots recol·lectors, però no per a inspeccionar la fruita recol·lectada.

Tal com apunta José Blasco, investigador de l'IVIA, "es tracta d'un nou sistema que pot aportar molts avantatges, com per exemple facilitar informació per a la valoració precisa i el posterior tractament, o prevenir la despesa que suposa transportar i processar el producte que no és comercialitzable".

Millora del procés de selecció

Actualment, una vegada arriba al magatzem, la fruita es llava, es desinfecta i, en alguns casos, se li apliquen recobriments per a allargar-li la vida útil abans d'emmagatzemar-la. Finalment, abans d'enviar-la al mercat, es realitza una selecció de qualitat, la qual cosa comporta el rebuig de part del producte, a causa de defectes de grandària, forma, coloració o presència de taques, producte que es destina a la indústria de transformació.

"Amb el nostre sistema, aquestes fruites de baixa qualitat podrien portar-se directament del camp a la indústria, sense passar per tots aquests processos", adverteix Blasco.

Funcionament del sistema i noves aplicacions

Amb el nou sistema, la fruita recol·lectada es diposita en una plataforma d'assistència a la recol·lecció i passa per davall de la càmera intel·ligent. Aquesta realitza fins a sis fotografies de cada fruita en diferents posicions, que són analitzades posteriorment per a determinar el color i la grandària. Aquesta informació s'uneix a l'obtinguda a partir d'un GPS que permet combinar el punt de recol·lecció de cada fruita, juntament amb els paràmetres de qualitat més importants.

Com explica Nuria Aleixos, investigadora de l'i3BH de la UPV, "en el cas dels cítrics, el color s'avalua tenint en compte l'índex de color de cítrics, usat per a determinar tractaments de desverdiment i límits de comercialització. La informació obtinguda pel sistema s'envia a la mateixa màquina perquè separe la fruita tenint en compte diferents categories definides pels usuaris. Posteriorment, totes les dades sobre la fruita recol·lectada es poden descarregar en els ordinadors centrals dels magatzems per a analitzar-les".

El sistema i els algorismes dissenyats pels investigadors de l'i3BH de la UPV i l'IVIA podrien utilitzar-se també per a la classificació d'altres fruites a curt termini, com per exemple, les pomes o els préssecs.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%