Sensors intel·ligents

El SATRD-UPV dissenya un nou sistema de sensors sense fil intel·ligents que millora la seguretat industrial i pot aplicar-se en hospitals

Un equip d'investigadors del Grup de Sistemes i Aplicacions de Temps Real Distribuït (SATRD) de la UPV ha dissenyat un nou sistema intel·ligent i de baix cost de monitoratge i gestió de desplegaments de xarxes de sensors sense fil per a millorar les condicions de seguretat dels treballadors a l'interior de fàbriques i naus industrials, tal com ha publicat la revista Computers in Industry.

El sistema es basa en l'ús de tecnologies SWE (Sensor Web Enablement), fins ara emprades fonamentalment en escenaris a l'aire lliure, però a penes en aplicacions industrials. Aquesta tecnologia permet monitoritzar informació clau en la seguretat de l'entorn laboral, des del funcionament de la maquinària o l'evolució del procés de fabricació, fins a diverses variables vinculades a la salut dels treballadors. D'aquesta manera, pot utilitzar-se per a avaluar els riscos i evitar així qualsevol possible accident en entorns industrials.

Tots els sensors del sistema estan connectats a un centre de control amb un servidor SOS (Sensor Observation Service) en el qual es reben i s'emmagatzemen les dades registrades. A partir d'aquestes, el sistema pot prendre decisions en temps real de cara a garantir la màxima seguretat dels treballadors, com per exemple detenir una màquina o enviar un avís a un operari en concret.

En paraules de Carlos Palau, investigador del SATRD i professor de l'ETS d'Enginyers de Telecomunicació de la UPV, "en una fàbrica, podem tenir diferents sensors distribuïts per a controlar la salut o gestionar la maquinària, la fabricació. Amb el nostre sistema, aquests sensors envien la informació al SOS, que actua com a centre d'avaluació i ajuda a la decisió per a la gestió de la seguretat".

Estudi amb simulacions i proves reals

A l'hora de dur a terme l'estudi, els investigadors de la UPV van avaluar les prestacions del sistema, tant en simulacions com en diferents proves reals. Per exemple, dins del marc del projecte FASyS (Fàbrica Absolutament Segura i Saludable), van idear un escenari a l'interior d'una nau amb un risc d'impacte entre un operari que manipulava un carretó i un altre que circulava per un dels passadissos de la fàbrica. El sistema va advertir el perill i va impedir l'impacte enviant un avís de la situació a ambdós treballadors.

"La salut i seguretat dels treballadors és un aspecte clau per a millorar la competitivitat i la productivitat en la indústria. El nostre treball pretén contribuir a aquest objectiu, aplicant amb aquesta finalitat tecnologies de gestió de sensors mai abans utilitzades en aquest àmbit", afig Carlos Palau.

Altres aplicacions

El sistema dissenyat pels investigadors del SATRD de la UPV pot aplicar-se en molts altres àmbits, com per exemple, hospitals o residències per a ancians. Pot capturar informació d'ubicació dels pacients i metges i d'altres sensors ambientals, enviar-los al SOS i, a partir d'aquests, ajudar també a la presa de decisions.

"En definitiva, el sistema pot emprar-se en qualsevol tipus d'entorn o sistema que requerisca la concentració de dades en un únic servidor, i que aquestes siguen accessibles per a una o diverses aplicacions", conclou Palau.

Noticia UPV-TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries