Innovadors 2013

La investigadora de la UPV Larisa Dunai ha sigut seleccionada per la MIT Technology Review com un dels deu innovadors amb més talent de l'any pel seu projecte EYE2021.

La tercera edició del Premi Innovadors Menors de 35 Espanya, organitzada per la publicació MIT Technology Review de l'Institut Tecnològic de Massachusets, ha revelat els deu innovadors espanyols amb més talent de l'any. Entre aquests es troba Larisa Dunai, investigadora del Centre d'Investigació en Tecnologies Gràfiques de la Universitat Politècnica de València. Dunai ha sigut premiada pel desenvolupament d'EYE2021, unes ulleres que, mitjançant un sistema acústic, milloren la independència de les persones cegues.

Les ulleres dissenyades pel CITG de la Universitat Politècnica de València són fruit de més de deu anys d'investigació. Estan connectades a un microordinador que processa les imatges i a uns auriculars que l'usuari porta al cap. Les ulleres transformen les imatges captades per dues càmeres de vídeo en sons que ajuden les persones cegues a saber si davant seu hi ha objectes estàtics o mòbils que puguen interposar-se en el seu camí.

El funcionament del sistema es basa en el reconeixement de formes -formes que, posteriorment, el sistema substitueix per sons posicionats sobre la superfície d'aquestes formes. Les dues microcàmeres analitzen l'espai, creen un model tridimensional i fan que sonen punts de so que provenen de la superfície que s'analitza.

"Les càmeres van gravant i nosaltres calculem les distàncies partint de la informació i generant un so diferent per a cada orella, de manera que l'usuari sent que el so procedeix de la superfície de l'objecte que mira. El conjunt de molts sons per segon permet representar una part de l'espai que mira la persona", explica Dunai.

Aquestes dades es converteixen en uns senyals acústics molt específics, una sèrie de clics que la persona amb discapacitat visual "percep directament al lòbul temporal del cervell" i dels quals pot extraure informació relativa a la distància i la direcció del so. "El pioner en l'ús d'aquesta tècnica, i qui va definir les bases inicials de l'ús d'aquests sons amb cecs, va ser el professor José Luis González Mora de la Universitat de La Laguna, amb qui col·laborem estretament", assenyala la investigadora de la Universitat Politècnica de València.

Larisa Dunai afirma que aquest sistema no pretén reemplaçar el bastó que porten moltes persones cegues, ja que aquest és molt més eficaç per a detectar, per exemple, petits desnivells propers, com ara una vorera de pocs centímetres que, en determinats angles, pot ser difícil de veure per a l'EYE2021. "No obstant això, les ulleres sí que són capaces d'aportar informació sobre elements més llunyans, fora de l'abast del bastó, la qual cosa les converteix en un bon complement", apunta Dunai.

Els investigadors de la UPV han desenvolupat aplicacions específiques per a corredors d'atletisme, i ara treballen en nous models per a l'esquí i, fins i tot, per a la conducció en circuits. En aquest moment, cerquen la manera de finançar la fabricació d'una sèrie inicial de 50 unitats que puguen començar a distribuir entre les persones cegues que col·laboren en el projecte.

Per al gerent general de Nuubo i membre del jurat dels premis MIT Technology Review Innovadors Menors de 35 Espanya, Agustín Macià, el treball i la trajectòria de Dunai demostren "un alt grau d'iniciativa innovadora". Segons l'expert, el projecte supera grans reptes tecnològics, té un potencial alt i ajuda a mitigar "un problema real que afecta més de 280 milions de persones"

La investigadora de la Universitat Politècnica de València, així com la resta de guanyadors d'Innovadors Menors de 35 Espanya, presentarà el seu projecte en el marc d'EmTech Espanya, la Conferència de Tecnologies Emergents de l'Institut Tecnològic de Massachusetts que se celebrarà a València els pròxims 5 i 6 de novembre del 2013.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom