Removiem

Investigadors de l'Institut ai2 de la UPV dissenyen un nou sistema de realitat virtual per a la rehabilitació motora de pacients amb esclerosi múltiple.

Removiem

Investigadors de l'Institut ai2 de la Universitat Politècnica de València han dissenyat un sistema de realitat virtual de baix cost per a la rehabilitació motora de pacients amb esclerosi múltiple. Denominat Removiem, el sistema es basa en l'ús de tecnologies emprades en l'àmbit dels videojocs i s'ha validat amb la col·laboració de l'Associació d'Esclerosi Múltiple de Castelló. El seu desenvolupament ha sigut impulsat per la Càtedra Telefònica-Tecnologies per a la Innovació Social i Ambiental a la UPV

L'esclerosi múltiple afecta a Espanya a prop de 46.000 persones. Es tracta d'una malaltia crònica del sistema nerviós central que provoca trastorns sensitius, falta d'equilibri, debilitat de moviments i, en els casos més greus, una paràlisi dels membres corporals.

Els investigadors de la UPV han aprofitat el potencial de les noves tecnologies, entre aquestes la tecnologia KINECT emprada en els videojocs, per a desenvolupar escenaris virtuals on els pacients afectats per aquesta patologia poden desenvolupar els exercicis de rehabilitació en un entorn lúdic que reforça la motivació.

"Els malalts d'esclerosi múltiple tenen minvades les facultats motores, i aquests escenaris permeten que els pacients s'integren en aquest escenari virtual i puguen fer els exercicis de forma més còmoda", explica Hermenegildo Gil, investigador de l'Institut ai2, que participa en el projecte juntament amb altres investigadors: José Antonio Lozano, José Antonio Gil i Vicente Almarcha, enginyer de Telecomunicacions de la UPV.

"Aquests pacients lluiten contra una malaltia. Si tu els planteges un escenari que és un joc, s'obliden d'aquesta lluita o del fet que no poden fer certes coses i se centren a aconseguir aquella pilota... o en el detall que ahir feien menys encerts que avui. Aquest sistema suposa un altre tipus de motivació i d'enfocar el que és la rehabilitació", apunta Almarcha.

Així mateix, Removiem ofereix la possibilitat de realitzar els exercicis de rehabilitació des de casa i de forma lúdica. El terapeuta pot controlar i supervisar el procés d'evolució del pacient sense necessitat d'estar sempre present. A més, el sistema li permet parametritzar els jocs (durada de l'exercici, posició en la qual apareixeran els objectes amb els quals cal interaccionar i temps que durarà la seua aparició, etc.), i és també possible que aquests paràmetres adapten automàticament la dificultat a la capacitat de cada pacient.

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries