- -
UPV
 

Estalvi de combustible

Estalvi de combustible

L'Institut CMT-Motors Tèrmics de la UPV estudia com traslladar la tecnologia de les centrals tèrmiques als vehicles per a reduir un 12% de combustible.



Un equip d'investigadors de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València treballa en un mètode per a reduir el consum de combustible en els vehicles. La clau resideix a traslladar a escala la tecnologia dels cicles Rankine, utilitzada a les centrals tèrmiques, a un motor de combustió interna alternatiu. Els estudis han sigut publicats a les revistes Applied Thermal Engineering i Applied Energy, en les edicions digitals.


Segons explica l'investigador Vicente Dolz, en les calderes d'una central tèrmica es generen gasos a temperatures molt elevades que s'aprofiten per a produir electricitat en una turbina. En l'actualitat, aquesta tecnologia s'està explotant per a recuperar energia calorífica de processos industrials, i ja hi ha algunes empreses que comencen a oferir equips per a motors de locomotores i vaixells. "En automòbils, diverses universitats i empreses de tot el món estan estudiant quina seria la millor solució per a aquest tipus de cicles", apunta Vicente Dolz.


Els investigadors de la UPV defineixen una metodologia per a l'estudi dels cicles Rankine i com es pot arribar a una solució tecnològica viable a partir de l'estudi de les diferents fonts de calor disponibles en un motor. A més, exemplifiquen aquesta metodologia mitjançant un estudi en diferents punts de funcionament d'un motor de camió i proposen com haurien de ser els diversos cicles optimitzats per a aquests punts.


"Tractem de demostrar que aquests cicles serien una solució tecnològica viable per a millorar el rendiment dels motors actuals. En un motor podem fer el mateix que en les centrals, ja que produeixen una gran quantitat de calor que acaba malgastant-se. El nostre objectiu és poder aprofitar-lo, generant un cicle a escala per a produir electricitat, o per a moure una màquina expansora que estiga acoblada a l'eix del motor i li proporcione una potència addicional", assenyala Vicente Dolz.


En disposar d'aquesta energia extra, es podria reduir la quantitat de combustible que crema el motor mantenint la mateixa potència mecànica. Segons l'estudi teòric desenvolupat pels investigadors, aprofitant tota l'energia calorífica malgastada en un motor dièsel de 12 litres de cilindrada amb aquests cicles, es podria aconseguir fins a un 12% d'estalvi en el punt de funcionament òptim d'aquest.


On més efectiva seria la tecnologia és en l'autopista. "El punt de funcionament del motor en l'autopista sol coincidir amb un règim de gir mitjà-alt i un grau de càrrega mitjà. A més, en autopista el funcionament del motor és estable, amb la qual cosa el control del cicle seria més senzill i es podria optimitzar millor", conclou Vicente Dolz.


Més informació
    Notícia en UPV TV



Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share


Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv