Pantalles antisoroll

Investigadors de l'Institut del Transport i Territori han desenvolupat un tipus de pantalla acústica fabricada amb formigó porós a base de pinyols d'oliva calcinats.

Investigadors de l'Institut del Transport i Territori de la Universitat Politècnica de València i l'empresa Precon SA han desenvolupat un nou tipus de pantalla acústica fabricada amb formigó porós a base de pinyols d'oliva calcinats. El nou producte es presenta com una alternativa a les pantalles ja existents per a atenuar el soroll generat pel trànsit, tant ferroviari com de carretera. És el resultat del projecte Panolston.

"Hem comparat el comportament acústic pel que fa a les pantalles fabricades tant amb formigó porós convencional, com amb fusta o llana de roca amb xapa perforada, i la seua capacitat d'absorció és altament competitiva. Aquesta pantalla és capaç d'atenuar el soroll dels trens, tramvies, metro, cotxes, etc. i, a més, permet donar una nova eixida i posar en valor un subproducte agrícola com són els pinyols d'oliva", apunta Julia Real, investigadora de la UPV.

Per a l'obtenció d'aquestes pantalles acústiques, els investigadors van analitzar el comportament del material, i van avaluar també la dosi òptima per a obtenir la màxima absorció del soroll possible. Per a això, van analitzar diferents tipus de pinyol disponibles al mercat: el triturat cru, el calcinat sencer i una barreja de tots dos. Posteriorment, van fabricar mostres amb cada tipologia (100% pinyol) i les van sotmetre a assajos de caracterització acústica i fisicomecànica (resistència a compressió simple, densitat, reacció al foc i resistència a l'impacte). "D'aquestes primeres proves concloem que el millor comportament, tant acústic com fisicomecànic, ho aporten els ossos calcinats sencers", afig Julia Real.

"De tot el nostre treball concloem que -variant la proporció de pinyol i emprant com a àrid natural únicament la fracció 4/10- és possible cobrir diferents bandes de freqüència, des de la del soroll de l'alta velocitat fins a la d'un cotxe, amb el major coeficient d'absorció possible (la fracció 4/10 és com se sol denominar a l'àrid de grandària grava, és a dir, àrid amb grandària de partícules compresa entre 4 mm i 10 mm). En tots els casos els coeficients d'absorció assoleixen valors superiors a 0,80, la qual cosa posa de manifest l'alt poder absorbent del nou material i la versatilitat en l'elecció de la dosificació segons el tipus de soroll que hi haja en l'emplaçament concret", explica Julia Real.

Així mateix, els investigadors de la UPV han comprovat que la forma superficial de la capa porosa també influeix notablement en la capacitat d'absorció de la pantalla. "Amb Panolston es pot ajustar la dosificació i la forma superficial de la pantalla amb la finalitat d'actuar sobre el soroll de les freqüències que es desitja absorbir, ja siga les que generen el trànsit ferroviari d'alta velocitat o les de les carreteres, etc.", conclou Julia Real.

• Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%