Investigadors de l'Institut Universitari d'Enginyeria d'Aliments per al Desenvolupament (IUEAD) de la Universitat Politècnica de València, juntament amb l'empresa valenciana Naturval Apícola, SL, han desenvolupat una nova crema untable de mel i cacao, especialment dirigida als més xicotets.
Comercialitzat amb el nom Melicao, el producte (segons expliquen els investigadors de la UPV) posseeix un gran valor energètic i nutritiu a causa de l'alt contingut en mel. Conté antioxidants, especialment flavonoides i àcids fenòlics; metalls com calci, ferro, magnesi i potassi, entre altres, i vitamines (grup B, vitamina C, D i E).
Entre les seues propietats, destaca també el baix contingut en greixos (a penes un 1%), així com l'absència tant de gluten com de lactosa. Per als seus creadors, es tracta d'una alternativa per als desdejunis i berenars dels xiquets, i d'una nova forma de fomentar el consum d'un producte tan saludable com és la mel entre la població infantil.
"Actualment, tant en el desdejuni com en el berenar dels més xicotets moltes vegades s'abusa de productes de fabricació industrial i de les cremes de cacao. Són aliments amb un alt contingut calòric i poc valor nutritiu, però molt acceptats per ells, a pesar d'això. El nostre producte es va plantejar com a resposta a una necessitat del mercat per disposar d'aliments més saludables destinats al públic infantil. A més, la incorporació del cacao a la mel la fa més atractiva, ja que els xiquets solen estar familiaritzats amb els productes untables de xocolata; d'aquesta manera estem potenciant també que els més xicotets es beneficien de totes les propietats que té la mel", destaca Isabel Escriche, investigadora del Laboratori de Qualitat de la Mel de l'Institut IUEAD de la Universitat Politècnica de València.
Així mateix, els investigadors destaquen també la utilitat d'aquest producte per a contribuir a frenar el creixement "espectacular" de l'obesitat infantil a Espanya. Segons recents estudis, aquesta malaltia actualment afecta ja un de cada quatre xiquets, taxa que situa Espanya al capdavant d'Europa.
En el desenvolupament del producte els investigadors de la Universitat Politècnica de València van tenir en compte les propietats saludables, sense oblidar que fóra sensorialment acceptat pel públic a qu, majoritàriament, va destinat. Per a això, van realitzar un estudi d'acceptabilitat sensorial en xiquets, que va donar com a resultat una resposta molt positiva, pròxima a 8 sobre 10.
El producte va ser elaborat con a projecte pilot als laboratoris de l'Institut IUEAD de la Universitat Politècnica de València, i, posteriorment, es va assessorar l'empresa per a la implementació del procés a escala industrial. Actualment, Naturval Apícola, SL està comercialitzant Melicao en el comerç minorista i en grans superfícies.
Notícies destacades