Projecte ONCOTIC

Investigadors del Labhuman-i3BH de la Universitat Politècnica de València i l'Hospital Clínica Benidorm desenvolupen sis noves tecnologies per a millorar el diagnòstic i el tractament del càncer i la malaltia d'Alzheimer.

Investigadors de l'Institut Labhuman-i3BH de la Universitat Politècnica de València i l'Hospital Clínica Benidorm han desenvolupat sis noves tecnologies per a millorar el diagnòstic i el tractament del càncer en el marc del projecte ONCOTIC (Teràpies col·laboratives per a tractaments oncològics).

El projecte aplega sis noves eines per a tractaments oncològics de mama i fetge, a més de tractaments de malalties neurològiques, amb l'ús de la realitat virtual i augmentada, entre altres tecnologies. Hi participen també l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València i el laboratori LabPsitec-i3BH de la Universitat Jaume I i la Universitat de València.

Es tracta d'un sistema per a la localització automàtica en 3D de tumors en mama, un nou programari per a conèixer l'estat del teixit cerebral davant d'una possible malaltia neurològica, un navegador que ajudarà el personal de cirurgia a fer les biòpsies de fetge o un programa de realitat virtual per a millorar l'estat emocional de pacients hospitalitzats que pateixen algun tipus de càncer.

Finançades pel Centre per al Desenvolupament Tecnològic i Industrial (CDTI), les tecnologies d'ONCOTIC permetran detectar d'una manera precoç malalties com ara la malaltia d'Alzheimer o l'esclerosi múltiple, facilitaran la realització de biòpsies reduint-ne el temps i la radiació, i proporcionaran informació objectiva de l'evolució d'un tumor, entre altres avantatges.

ONCOTIC aplega sis noves tecnologies, anomenades IMFUTEC, BIOMANA, HEPABIO, HEPAPLAN, PSICOONCOLOGIA i QIPI. D'aquesta manera, el programari IMFUTEC permetrà conèixer d'una manera objectiva i precoç l'estat del teixit cerebral davant d'una possible malaltia neurològica, fet que ajudarà a conèixer la probabilitat que hi haja una patologia determinada en una determinada àrea del cervell.

D'altra banda, BIOMANA és un nou mètode en 3D per a localitzar de manera automàtica la posició de lesions sospitoses de ser un tumor. Aquesta eina es basa en una reconstrucció virtual de mames reals de pacients a partir de dues mamografies de raigs X estàndard i imatges de ressonància magnètica (RM).

El projecte ONCOTIC inclou també el desenvolupament de dues noves eines d'aplicació per a casos de càncer de fetge. La primera és HEPABIO, un navegador que facilitarà la planificació i el guiatge de les biòpsies de fetge, amb la qual cosa s'ajudarà el personal de cirurgia a determinar el punt d'inserció de l'agulla. L'altra aplicació és HEPAPLAN, un programari per a ajudar el personal mèdic en el tractament de càncers de fetge i efectuar un seguiment de com evoluciona el tumor. En els desenvolupaments d'HEPAPLAN i d'HEPABIO col·labora també l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe.

A més, l'equip investigador de la Universitat Politècnica de València i l'HCB, en col·laboració amb el Laboratori LabPsitec-i3BH, estan avaluant també un programa -PSICOONCOLOGIA- fonamentat en tècniques de realitat virtual que ha de contribuir al benestar emocional en pacients oncològics adults hospitalitzats i que presenten un estat avançat de la malaltia.

Actualment, ja es disposa d'una aplicació que exposa els pacients a dos entorns diferents: alegria i calma, mitjançant els quals es pretén que tinguen benestar, distracció i tranquil·litat. Aquesta aplicació ja ha sigut integrada i està en procés de validació en l'entorn clínic.

El projecte ONCOTIC inclou també el desenvolupament de QIPI, un quiròfan intel·ligent en el qual es diferencien dues línies: una preoperatòria d'ajuda al diagnòstic per a la part de radiologia i una altra d'intraoperatòria basada en cirurgies de laparoscòpia.

El projecte ONCOTIC, que va començar l'any 2010 i s'estendrà fins al 2013, suposa la culminació d'una trajectòria conjunta entre l'Hospital Clínica Benidorm i la Universitat Politècnica de València, en la qual s'han executat quatre projectes d'R+D+I, els quals també van rebre ajudes de les institucions autonòmiques (IMPIVA) i nacionals (ajudes Avança del Ministeri d'Indústria).

• Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Notícies destacades