Biologia molecular

Investigadors de la Universitat Politècnica de València i el CSIC troben un nou i potent antioxidant d'origen natural en les tomateres, amb importants aplicacions en la indústria.

Un equip d'investigadors de l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), centre mixt de la Universitat Politècnica de València i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), ha identificat un nou i potent antioxidant natural en les tomateres. Es tracta d'una substància fenòlica que sintetitza la tomatera quan es veu sotmesa a un estrès biòtic i que fins ara era totalment desconeguda.

La UPV i el CSIC han registrat la patent nacional i internacional del nou antioxidant, així com el procediment per a aïllar-lo al laboratori i també sintetitzar-lo químicament. La troballa s'ha publicat recentment en la revista Environmental and Experimental Botany.

El poder antioxidant d'aquest nou compost és molt major -14 vegades més gran- que el que posseeix, per exemple, el resveratrol, un conegut antioxidant present en el vi negre, capaç de retardar l'envelliment cel·lular. A més, és 4'5 vegades més potent que la vitamina E i 10 vegades més que la vitamina C.

Les aplicacions d'aquest compost podrien ser múltiples. Així, per exemple, en la indústria alimentària podria utilitzar-se com a conservant d'aliments per al consum humà i pinsos per a animals, per l'acció que té com a retardant de l'oxidació dels lípids. Aquest potent antioxidant evitaria alteracions com ara l'enranciment de greixos i olis, que en fa minvar extraordinàriament la qualitat alimentària. També podria utilitzar-se com a suplement per a productes funcionals.

Així mateix, cal destacar que els antioxidants tenen propietats beneficioses per a la salut, com són la prevenció de les malalties coronàries i el càncer, per la qual cosa el compost podria tenir grans aplicacions en la indústria farmacèutica.

Altres possibles usos podrien donar-se en la indústria petroquímica, com a conservant de la gasolina, i en la indústria dels polímers, en la fabricació de fibres, productes de cautxú i geotèxtils. En aquest cas, l'antioxidant s'utilitzaria com a estabilitzant en el procés de producció i per a augmentar la vida útil del producte final.

D'altra banda, en la indústria cosmètica podria emprar-se en productes per a tenir cura de la pell, per les possibles propietats per a la prevenció de l'envelliment que tindria.

El procés de síntesi és senzill i econòmic, per la qual cosa, segons apunten els experts de l'IBMCP, ja està preparat per a ser introduït en el mercat; a més, ofereix avantatges importants respecte a la resta d'antioxidants comercials.

Les investigacions que han permès descobrir aquesta nova substància les han desenvolupades María Pilar López i José María Bellés, amb la col·laboració de Purificación Lisón i Ismael Rodrigo, investigadors pertanyents al Laboratori de Senyalització i Resposta a l'Estrès Biòtic de l'IBMCP, sota la direcció de Vicente Conejero, tots professors del Departament de Biotecnologia de la Universitat Politècnica de València. El treball l'ha finançat el Ministeri de Ciència i Innovació.

• Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries