Photongate

La UPV lidera un projecte europeu per a desenvolupar un nou test que detectarà virus, bacteris i agents químics de forma ràpida i senzilla

[ 19/12/2022 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del Centre de Tecnologia Nanofotònica (NTC), lidera Photongate, un projecte europeu ambiciós que té com a objectiu principal desenvolupar i fabricar un nou sistema de diagnòstic –sensors– que permetrà detectar nous virus, bacteris i agents químics, tant actius en l’actualitat com emergents, de forma ràpida i senzilla.

“Com hem comprovat aquests anys, l’aparició de nous virus pot tenir uns efectes molt negatius, fonamentalment sobre la salut de les persones. En aquest projecte ens plantegem desenvolupar uns sensors innovadors que seran capaços no sols de detectar, sinó també de quantificar, amenaces –i no sols amenaces víriques, ja que poden presentar-se també com a contaminació bacteriana o química en sectors com ara l’alimentació o la ramaderia, o fins i tot afectar el medi ambient”, explica Amadeu Griol, investigador de l’NTC-UPV i coordinador del projecte.

Els sensors Photongate es basen en una combinació única de bioreceptors químics que conjuminen l’ús de portes moleculars i tecnologia fotònica. Les portes són fonamentals per a augmentar la sensibilitat del sensor i que, així, puga detectar la més mínima quantitat del virus, bacteri o agent químic, mentre que la fotònica permet obtenir el resultat del test en qüestió de minuts.

“Es tracta d’un sensor amb uns avantatges clars respecte als sistemes actuals, com són les PCR o els tests ELISA, tant per la rapidesa i la sensibilitat com per la facilitat d’ús i, també, pel preu, ja que tindria un cost de producció molt menor”, destaca Griol.

A banda del test en si, en el marc del projecte es desenvoluparà també la plataforma de lectura de les proves. "Tots aquests dispositius es fabricaran a Europa, amb la qual cosa augmentarà l’autonomia tecnològica de la UE", afig Griol.

Photongate està finançat pel programa Horizon Europe de la UE i hi participen també, per part de la UPV, un equip de l’Institut de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM), coordinat per Ramón Martínez Máñez, i un grup del Departament de Tecnologia dels Aliments, liderat per José Manuel Barat.

El treball de l’equip de l’IDM se centra en la implementació de les portes moleculars i tota la part química dels sensors, i el del Departament de Tecnologia d’Aliments, en la validació en l’àmbit alimentari.

Junt amb els equips de la UPV, participen també en el projecte la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio), el treball de la qual se centra en la validació dels sensors perquè es puguen aplicar a la detecció de virus; i l’empresa valenciana Lumensia Sensors i la belga MULTITEL, que desenvoluparan la plataforma de lectura i anàlisi dels tests.

Completen el consorci la Universitat Tècnica de Dinamarca, el Politècnic de Lisboa, l’Institut Fraunhofer alemany i l’Asociación de Investigación de Industrias de la Carne del Principado de Asturias (ASINCAR).

Tots els socis es reuniran demà, dilluns 19 de desembre, i el dimarts 20 a la Universitat Politècnica de València, que acollirà la primera reunió d’aquest projecte internacional que es prolongarà durant els propers 3 anys.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny