Projecte TABIOL

El projecte TABIOL transformarà residus tèxtils i forestals en "ecotaulers" per a moble i construcció

[ 16/12/2022 ]

Fabricar taulers per a moble i construcció a partir de residus tèxtils i de biomassa. Aquest és l'objectiu del projecte TABIOL, en què participa un equip de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). Liderat per AIDIMME, el projecte està finançat per l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI), i hi participen també les empreses Ingelia SL i Indutec Solid SL.

Segons expliquen els socis del projecte, l'esgotament dels recursos naturals utilitzats tradicionalment, l'acumulació de residus o la contaminació del medi ambient són alguns dels problemes que la societat encara avui dia. Davant d'això, investigadores i investigadors defensen la necessitat d'integrar l'economia circular, és a dir, reutilitzar i reciclar els materials de què disposem durant el màxim temps possible. "Per això, cal trobar noves matèries primeres generades a partir dels residus formats en l'entorn pròxim per produir materials i productes de llarga durada", apunten des de TABIOL.

En el diagnòstic, l'equip de TABIOL assenyala que una de les indústries més contaminants actualment és la tèxtil, entre altres coses perquè generen una gran quantitat de residus. D'una banda, hi ha els subproductes industrials, i de l'altra, els generats a nivell particular a les llars. “Lluny de solucionar-se, la moda ràpida està fent que aquesta problemàtica s'agreuge, amb la qual cosa és urgent trobar solucions per a transformar aquests residus en productes amb algun valor industrial”, assenyalen els socis del projecte.

D'altra banda, hi ha residus generats de manera natural l'acumulació dels quals pot arribar a ser problemàtica i que es podrien fer servir per a fabricar altres productes, com la biomassa residual forestal i agrícola. Tradicionalment, aquests residus s'han considerat de baix valor i s'han cremat al mateix camp. Com que són deixalles altament inflamables, hi ha el risc que provoquen incendis descontrolats que es propaguen a alta velocitat, a més d'emetre grans quantitats de CO2 a l'atmosfera. Per aquestes raons, en els darrers anys s'estan promovent polítiques per revalorar aquest tipus de biomassa.

Així, TABIOL pretén aportar innovació en el procés de carbonització hidrotermal que produeix un material anomenat hydrochar (similar al conegut pèl·let) utilitzat fins ara com a recurs energètic, i adaptar-lo per dotar de noves funcionalitats la nova matèria primera reutilitzada, que podria passar a anomenar-se TABIOL (tauler biològic) i incorporar-lo a un entorn d'economia circular.

Restes de poda d'oliveres i de pi blanc

Al projecte TABIOL s'utilitzaran els residus de dues espècies arbòries: les restes de poda d'oliveres que, necessàriament, s'han de realitzar perquè l'arbre produïsca olives en quantitat i qualitat adequades; així com els residus procedents del Pinus halepensis (pi blanc o pi bord), el qual és l'espècie dominant entre les coníferes, present en el 72% de la superfície arbrada i considerat taxó fonamental a la Comunitat Valenciana.

Producció de l'hydrochar i desenvolupament de taulers

El projecte tractarà la primera matèria mitjançant un procés de carbonització hidrotermal. S'hi concentra el carboni en biomassa humida per produir un material sòlid carbonós (l'hydrochar) i és en un segon pas quan s'optimitzen les característiques químiques d'aquest material per a la fabricació de taulers de partícules.

D'aquesta manera, es pretén desenvolupar un únic procés per a tractar residus de naturalesa diferent i diversificar l'ús de l'hydrochar, que fins ara s'ha destinat únicament a finalitats energètiques. Així, el projecte presenta una alternativa per a revalorar aquests residus fora del sector energètic i reduint l'emissió de CO2, ja que actualment tant la matèria primera com el producte tractat mitjançant carbonització hidrotermal es destinen principalment a la combustió. En lloc d’això, es formaran taulers de llarga durada que es puguen utilitzar tant per a mobiliari com per a aïllament tèrmic en construcció, a fi de substituir materials que, majoritàriament, procedeixen de derivats del petroli.

“Aquests ecotaulers proporcionaran, tant al sector de la construcció com al de del moble, materials més sostenibles, dels quals, al seu torn, se n'estudiarà el reciclatge i la reutilització com a nous taulers al final de la seua vida útil, de manera que puguen incrementar-la i contribuir més a l'economia circular”, afegeix l'equip de TABIOL.

El projecte, que va començar al setembre d'enguany, s'estendrà fins al juliol del 2024.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC