Premis PRECREA

Mª José Martínez de Pisón Ramón, Rosángeles Valls, Isabel Tejeda Martín, Joan Francesc Mira i Diego Ramia i Arasa, guardonats

[ 02/09/2020 ]

Mª José Martínez de Pisón Ramón, Rosángeles Valls, Isabel Tejeda Martín, Joan Francesc Mira i Diego Ramia i Arasa són els guanyadors dels I Premis a la Creació PRECREA, atorgats de forma cooperativa per les universitats públiques valencianes per a reconèixer una tasca cultural meritòria que hagen portat a terme persones, col·lectius o institucions durant l’any 2019.

Cadascun dels guardons honorífics, que comprenen diverses categories, l’ha atorgat una universitat diferent. Amb aquests premis es pretén destacar les actuacions de major impacte cultural, així com la significació d’aquestes actuacions pel que fa a l’excel·lència i la innovació en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.

Mª José Martínez de Pisón Ramón, Premi José Mª Yturralde de Disseny i Creativitat Tecnològica

El Premi José Mª Yturralde de Disseny i Creativitat Tecnològica, atorgat per la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut concedit a María José Martínez de Pisón Ramón per la seua significativa labor de recerca i la seua destacada aportació a nivell creatiu i tecnològic en el panorama nacional.

La premiada és integrant de l’equip fundador del Laboratori de Llum, un dels primers medialabs de l’àmbit artístic universitari espanyol, i la seua capacitat d’impulsar les noves generacions en les pràctiques interdisciplinàries de l’art, la ciència, la tecnologia i la societat des de la posició més crítica i analítica l’ha convertida, sens dubte, en una referència per la seua actitud visionària i pionera.

Rosángeles Valls, Premi Carles Santos d’Arts Escèniques

El Premi Carles Santos d’Arts Escèniques (Universitat de València), ha recaigut en Rosángeles Valls, candidatura proposada per María Teresa Ibáñez, regidora delegada d’Educació i Acció Cultural de l’Ajuntament de València.

La seua dilatada trajectòria al capdavant d’Ananda Dansa i les seues nombroses obres, reconegudes amb diversos premis i guardons, són clau per a la incorporació de la dansa contemporània de la nostra terra a l’escena nacional i internacional. En aquest aspecte, cal ressenyar la seua interpretació de la cultura valenciana, i de temes tradicionals, amb un llenguatge artístic contemporani, que connecta la dansa amb altres disciplines com ara el teatre o la música.

Isabel Tejeda Martín, Premi Juana Francés d’Arts Plàstiques i Visuals

El Premi Juana Francés d’Arts Plàstiques i Visuals (Universitat Miguel Hernández d’Elx) ha sigut atorgat a la doctora en Belles Arts Isabel Tejeda Martín, candidatura presentada per l’Associació Dones en les Arts Visuals (MAV).

Comissària, crítica d’art, gestora cultural i professora titular de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Múrcia, Tejeda ha sigut guardonada pel seu compromís amb l’art contemporani i la seua trajectòria professional des del començament de la dècada del 1990 fins a l’actualitat. Es destaca en la premiada un fort sentit ètic i una lectura crítica i política de la història de l’art que ha posat l’accent a reivindicar l’obra oblidada i menystinguda de les creadores, i especialment de les valencianes, en l’art modern i contemporani espanyol.

Joan Francesc Mira, Premi Isabel-Clara Simó de Creació Literària

El Premi Isabel-Clara Simó de Creació Literària (Universitat d’Alacant) ha sigut concedit a l’escriptor, antropòleg, sociòleg i hel·lenista Joan Francesc Mira, candidatura proposada per Maria Àngels Francés Díez, professora titular del Departament de Filologia Catalana de la universitat esmentada.

Referent creatiu, amb més de 40 llibres publicats que van de la novel·la als estudis sociològics, passant per l’assaig, els articles en premsa, la narració curta, la biografia, la traducció i les memòries, Mira és considerat per l’AVL (Acadèmia Valenciana de la Llengua) com l’humanista valencià més important del segle xx.

Diego Ramia i Arasa, Premi Matilde Salvador de Música

El Premi Matilde Salvador de Música (Universitat Jaume I de Castelló) ha sigut atorgat a Diego Ramia i Arasa. Catedràtic de Música durant quasi 30 anys a l’Institut Ribalta de Castelló, Ramia ha sigut professor de nombrosos músics de Castelló, entre els quals hi ha el guitarrista Manuel Babiloni.

Gran impulsor del Conservatori Professional de Música de Castelló, director de l’Orquestra Camerata i promotor de qualsevol iniciativa que pose en valor la música i la seua difusió, el docent rep d’aquesta manera un reconeixement més que merescut.

L’escultura Palatina com a guardó

Per a distingir a les persones o institucions guardonades, els escultors i investigadors María José Zanón Cuenca i Juan Francisco Martínez Gómez de Albacete, doctors en Belles Arts i professors de l’Àrea d’Escultura de la Facultat de Belles Arts d’Altea i el Departament d’Art de la UMH, respectivament, han creat l’escultura Palatina, en la qual han recorregut a la columna jònica com a símbol de la cultura en tant que pilar fonamental de la nostra societat. L’edició s’ha fet mitjançant la tècnica tradicional de fosa a l’arena en alumini blavós.

Finalment, cal assenyalar que la celebració de la gala de lliurament de premis es preveu que tinga lloc el 23 d’octubre, a les 19 h, al Claustre del Centre Cultural La Nau.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC