Disseny de generadors d'hidrogen

La UE selecciona una plataforma desenvolupada per investigadors de l'ITQ com a innovació excel·lent amb alt potencial de mercat

[ 27/08/2020 ]

La plataforma de càlcul GamerEfficiencySizing (GES), creada per al projecte d'investigació europeu GAMER (Game changer in high temperature steam electrolysers with novel tubular cells and stacks geometry for pressurized hydrogen production) i desenvolupada per José Manuel Serra i David Catalán, membres del grup d'investigació de conversió i emmagatzematge d'energia de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ) -centre mixt del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Politècnica de València (UPV)-, ha sigut seleccionada per Innovation Radar, una iniciativa de la Comissió Europea que identifica les innovacions excel·lents desenvolupades a la Unió Europea (UE) amb un alt potencial de mercat.

L'aplicació, ideada en col·laboració amb la multinacional Shell per a aconseguir els objectius d'eficiència establits en el projecte GAMER, es troba actualment disponible com a arxiu Excel, al mateix temps que s'adapta una versió web d'accés obert.

La plataforma GES (versió VI) permet l'anàlisi 0D del sistema complet de producció eficient d'hidrogen, incloent els balanços d'energia i les demandes de potència de cada component. Els inputs dels càlculs (cel·les electroquímiques, condicions del procés i eficiències d'un prototip) estan basats en resultats experimentals generats al llarg del projecte GAMER.

Versàtil i pràctica per a obtenir dades ràpides i precises del cost energètic de l'hidrogen

Els principals resultats de GES (versió VI) indiquen el sistema d'electrolizador dissenyat en GAMER (10 kW), la grandària dels diferents components, l'eficiència energètica esperada, i el cost energètic de l'hidrogen.

Serra, líder del grup desenvolupador, afirma que es tracta d'una eina ?molt versàtil i pràctica per a obtenir ràpidament i amb precisió dades sobre el cost energètic de l'hidrogen i plantejar diferents escenaris d'emmagatzematge d'energia elèctrica, especialment important en el context de les energies renovables amb elevada intermitència?.

Sobre el projecte GAMER

GAMER és un projecte d'investigació europeu cofinançat pel programa d'investigació i innovació Horitzó 2020, pertanyent a la UE, i per l'organització Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH 2 DJ.). El projecte, que va començar l'1 de febrer de 2018, té una duració de 3 anys i està coordinat per la institució noruega SINTEF (Sustainable Energy Technologies Department, Thin Film and Membrane Technologies Group).

GAMER ha creat un sistema innovador d'electròlisi d'aigua a alta temperatura a través del desenvolupament d'un sistema de 10 kW que proporciona 30 bar d'hidrogen sec. L'electròlisi permet produir hidrogen a partir de l'aigua, la qual cosa suposa una font d'emmagatzematge d'energia renovable a gran escala.

En GAMER, es desenvolupa un electrolizador basat en un conductor protònic ceràmic per a produir directament hidrogen sec sense diluir amb un sistema d'alta eficiència. Els protons es mouen amb una energia d'activació menor que els ions d'òxid, la qual cosa permet que es treballe a 400-700 °C. En aquest projecte, el sistema de l'electrolizador es pot acoblar tèrmicament de manera eficient a fonts de calor renovables o residuals en plantes industrials, amb la finalitat d'aconseguir una major eficiència elèctrica i una valorització eficient de la calor mitjançant els processos integrats.

El projecte aborda el procés complet de producció d'hidrogen amb un enfocament centrat en les següents tasques: l'optimització de les noves cel·les electroquímiques tubulars i les tecnologies de clau per a la seua habilitació (segells, interconnexions, col·lectors); la producció en massa de les cel·les mitjançant processos ecològics; el disseny, enginyeria i prova d'un electrolitzador pressuritzat de 10 kW; i el disseny de processos, LCA i avaluació tecno-econòmica de l'electrolitzador integrat en una planta de producció de combustibles líquids a partir d'emissions.

Socis

Sota la coordinació de SINTEF, el projecte GAMER reuneix els següents socis: CoorsTek Membrane Sciences AS (Noruega); Carbon Recycling International EHF (Islàndia); Universitat d'Oslo (Noruega); MC2 Enginyeria i Sistemes SL (Espanya); Shell Global Solutions International BV (Països Baixos); i ITQ.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC