Il·luminant amb formigó

Carlos Gavilán Cortés i Carlos Retuerto Martínez guanyen el XVII Concurs Càtedra Blanca CEMEX amb 'Eclisse'

[ 15/07/2020 ]

Eclisse, la proposta presentada pels estudiants Carlos Gavilán Cortés i Carlos Retuerto Martínez, és la guanyadora del XVII Concurs Càtedra Blanca CEMEX de la Universitat Politècnica de València (UPV), guardó dotat amb 1.800 euros de premi.

La present edició, realitzada sota el lema “Il·luminant amb formigó”, ha premiat les persones creadores dels millors dissenys realitzats amb lluminàries de formigó, objecte portador de llum i, per tant, generador d'ombres.

Primer premi

El jurat ha atorgat a Eclisse el primer premi “per la neteja i contundència de la forma, la seua dualitat en l’ús en ambients exteriors i interiors, la capacitat de matisar la intensitat de la llum (directa, indirecta, retroil·luminada), i la coherència del seu disseny, forma i ús amb la construcció en formigó”, tal com assenyala l'acta del certamen.

La peça de Carlos Gavilán (autoria) i Carlos Retuerto (col·laboració) naix, en paraules del primer, “des del delit de la forma, amb la finalitat de domesticar la llum. En si, reuneix diversos atributs pensats amb delicadesa i cura, l'ordre dels quals queda sotmès sota el precepte vitruvià de venustas (bellesa), firmitas (consistència) i utilitas (funció), base del bon fer”.

“Aquesta concepció”, afig, “pretén posar en valor la senzillesa d'aquesta complexitat constructiva entre el cos de ciment blanc i l'esfera metàl·lica. No s'entén sense dues premisses que són axiomes vinculats en tota naturalesa bella: la proporció àuria i el número de Fibonacci”.

Així doncs, conclou Carlos Gavilán, “la lluminària Eclisse pretén materialitzar aquest fenomen astrofísic en llum, matèria i forma, i donar a l'usuari el beneplàcit d'experimentar una atmosfera o una altra”.

‘Cicle’ i ‘La llum de València’ completen el podi

El segon premi, dotat amb 900 euros, ha sigut concedit a Miguel Massa Bou i Lucas Manuel Sánchez per la proposta Cicle, de la qual el jurat ha destacat “la contundència de la forma, la seua simplicitat i la varietat de disposicions”.

El podi l'ha completat, en tercer lloc (i amb els corresponents 500 euros de premi), La llum de València, projecte realitzat per José Osca Rangel, Joan Escrivà Garcia i Javier García Moragues, i guardonat “pel valor simbòlic, la capacitat expressiva de la llum a través de la massicitat del formigó, així com l'extrapolabilitat a altres ciutats”.

Finalment, el jurat –format per Vicente Mas, fundador de la Càtedra Blanca; Iván Cabrera, arquitecte i director de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura (ETSA de la UPV); Javier Fuertes, director de l'àrea de Ciment Blanc de CEMEX; l'arquitecte Javier Villar, i Teresa Mª Marín, en representació de la Delegació d'Alumnes de la UPV– ha lliurat un esment a Carve, proposta presentada per Arturo de Armas Rosa.

47 propostes presentades

El concurs, que en la present edició ha rebut un total de 47 propostes d'estudiants dels tres campus de la UPV, s'emmarca en la programació acadèmica que desenvolupa la Càtedra Blanca, una iniciativa docent de CEMEX present tant a l'ETSA de la UPV com a la resta de les principals escoles d'arquitectura d'Espanya.

La Càtedra és un espai pedagogicodivulgatiu, dirigit per professionals de l’arquitectura de prestigi, on l’alumnat estudia les aplicacions constructives, decoratives, estructurals o artístiques del ciment i el formigó, i es prepara per al seu futur professional.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC