Nou ventilador mecànic per a pacients amb COVID-19

La UPV lidera el seu desenvolupament i la CEV coordina les nombroses empreses disposades a produir-lo ja a gran escala

[ 30/03/2020 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha liderat el desenvolupament d'un nou respirador mecànic, enllestit ja per a una ràpida producció industrial, amb l'objectiu d'afavorir el tractament als hospitals de pacients afectats per la COVID-19.

Juntament amb l'equip de la UPV, han participat investigadors de l'Institut de Biomecànica de València (IBV) i l'Institut Tecnològic AIDIMME. A més, en el desenvolupament del nou ventilador també ha col·laborat personal expert en tecnologia de ventilació mecànica respiratòria, en concret, Daniel Navajas i Ramón Farré, doctors del Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa de Malalties Respiratòries (CIBERES)-Universitat de Barcelona, i Rafael Badenes, del Grup d'Investigació en Anestèsia de l'Institut d'Investigació Sanitària (INCLIVA) de l'Hospital Clínic de València, cap de secció d'Anestèsia en el mateix, i coordinador de Trasplantaments de la província de València.

Requerit pel 3%-7% de les persones infectades

La insuficiència respiratòria és un dels símptomes associats amb la COVID-19, i s'estima que entre un 3% i un 7% de les persones infectades amb el virus requeriran sistemes de ventilació mecànica.

“Amb la incidència d'aquesta pandèmia”, afirma Javier Saiz, director del Centre d'Investigació i Innovació en Bioenginyeria (Ci2B) de la Universitat Politècnica de València, i coordinador de l'equip de treball que ha desenvolupat el respirador, “el sistema sanitari pot veure's desbordat. Per això, el nostre treball vol contribuir a augmentar el nombre de ventiladors disponibles als hospitals. L'equip ja està validat al laboratori i preparat per a produir-se a gran escala quan s'obtinga el permís de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris”.

Desenvolupat just en 10 dies

El respirador, desenvolupat en tot just 10 dies, responent a l'actual situació d'excepcionalitat, consisteix en un dispositiu electromecànic controlat amb capacitat per a mantenir el cicle respiratori en pacients crítics, i destaca per la simplicitat, el fàcil maneig i la reduïda grandària.

“A més, el seu disseny facilita a les empreses una fabricació ràpida i senzilla”, afirma Carlos Atienza, director d'Innovació de Tecnologia Sanitària de l'IBV i coordinador del desenvolupament mecànic del respirador.

El disseny i la fabricació dels dos primers prototips es van dur a terme en temps rècord (5 dies), per l'equip tècnic conformat pels membres de l'IBV José Navarro, Fernando Mollá i Daniel Gómez, a més de Julio Gomis-Tena i Alberto Hernández, tots dos del Ci2B, amb la col·laboració de professorat del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials (DEMM) de la UPV, dirigit per Eugenio Giner.

El sistema permetrà al personal sanitari controlar la freqüència del cicle respiratori, el volum d'aire i la pressió. A més, disposa de diferents sensors i alarmes que ajuden al control adequat de la respiració dels pacients. Segons el parer de Javier Saiz, aquest “compleix perfectament els requeriments per al manteniment de la respiració d'un pacient crític”.

Per a la seua validació, l'equip coordinat per la UPV ha comptat amb la col·laboració de l'Hospital Virtual de la Universitat Catòlica de València, que va cedir un simulador capaç de reproduir les condicions fisiològiques d'un pacient amb COVID-19 (ASL 5000, de l'empresa Medical Simulator).

Nombroses empreses disposades a produir-lo ja a gran escala

Després de la seua validació als laboratoris de la Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), parc científic de la UPV, un important nombre d'empreses han mostrat ja la seua predisposició per a procedir a la producció a gran escala.

En aquest sentit, la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV) –amb el suport d'entitats integrades en aquesta, com el Clúster d'Automoció de la Comunitat Valenciana (AVIA)– està coordinant les companyies disposades a dur a terme la citada producció en sèrie.

Entre aquestes, la UPV compta ja amb la col·laboració de diferents empreses valencianes del sector de l'automoció, com AGFRA, CLR, ITERA, SINFINTY, NUTAi i IT8, així com del sector metal·lomecànic i d’altres, com FACTOR, RODYTRANS i CELESTICA, que estan aportant el seu coneixement en processos de fabricació, selecció de materials i preparació de la cadena de subministrament, per a finalment procedir a la seua fabricació i muntatge a escala industrial. A totes aquestes s'han sumat altres companyies com POWER ELECTRONICS o IRTECHNOLOGY, que també han manifestat el seu interès a participar en el projecte.

La iniciativa es va posar en marxa gràcies a la iniciativa de Guillermo Vilariño, del Centre de Biomaterials i Enginyeria Tissular; Javier Martínez, de l'Institut d'Enginyeria Energètica; Fernando J. García-Diego, del Departament de Física Aplicada, i el mateix Javier Saiz; tots ells enginyers de la UPV.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC