El reemplaçament per nous dièsel, millor

Canviar la flota de vehicles dièsel antics per nous de gasolina augmentaria les emissions de CO2 a les grans ciutats

[ 15/05/2019 ]

Canviar els vehicles dièsel de més de deu anys per nous de gasolina augmentaria fins a un 2% les emissions de diòxid de carboni (CO2) a les grans urbs espanyoles. No obstant això, si la flota dièsel espanyola anterior a 2009 fora substituïda per nous vehicles dièsel (E6 Temp), les emissions de CO2 descendirien fins a un 6% a les ciutats i un 22% a les carreteres.

Així ho assegura un estudi desenvolupat per investigadors de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València (UPV) i recentment publicat en la revista Energies. Les conclusions de l?estudi incideixen en la necessitat de renovar la flota de vehicles antics, però posen en dubte la "els vetos als vehicles dièsel nous (E6 Temp) i la seua demonització".

Serrano: "La solució no passa necessàriament pels vehicles de gasolina, i tampoc pels elèctrics"

En aquest sentit, José Ramón Serrano, investigador de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la UPV i investigador principal del treball, assenyala "la importància de substituir els vehicles dièsel anteriors a 2009 -equipats amb motors Euro 4- per a disminuir la contaminació del trànsit a les ciutats, però la solució no passa necessàriament pels vehicles de gasolina, i tampoc pels elèctrics, que tenen encara moltes limitacions".

"Respecte als primers", prossegueix Serrano, "en el nostre estudi vam demostrar que, encara que canviar els dièsel antics per gasolina nous milloraria la qualitat de l'aire respirat a les grans ciutats, la mesura augmentaria les emissions de CO2, i no contribuiria a les polítiques urbanes per a frenar el canvi climàtic, sinó més aviat al contrari, l'acceleraria. L'opció més adequada és canviar els dièsel antics per nous dièsel E6 Temp, perquè es milloraria igualment la qualitat de l'aire urbà i es reduirien notablement les emissions de CO2".

Per a arribar a aquestes conclusions, els investigadors del CMT-Motors Tèrmics de la UPV van assajar i van registrar, durant sis mesos i en un banc de proves de l'Institut, el nivell d'emissions dels diferents motors, tenint en compte també diferents escenaris possibles en funció de l'altitud sobre el nivell del mar, ja que el nivell d'emissions està directament relacionat amb aquesta, per això són més gran les emissions a Madrid que a Barcelona. Així, van simular el comportament d'aquests motors en aquestes ciutats, a més de fer-ho en autopistes i carreteres tant espanyoles com europees.

En ciutats com Barcelona, situada al nivell del mar, l'estudi constata que les emissions de CO2 es podrien reduir un 6,2%, canviant dièsel antic per dièsel nou, mentre que, si el canvi es fera per un vehicle nou de gasolina, les emissions de CO2 podrien fins i tot augmentar. El mateix ocorreria a Madrid. En el primer dels casos, la capital d'Espanya reduiria les emissions de CO2 un 5,9%, mentre que, amb motors gasolina, les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle s'incrementarien.

Descens quasi idèntic de NOx en casos de substitució per nous dièsel o gasolina

Així mateix, l'estudi conclou també que, tant substituint els vehicles antics per nous dièsel o gasolina, les emissions d'òxid de nitrogen (NOx) baixarien de forma quasi idèntica, al voltant d'un 45% a la ciutat de Madrid.

Roberto Tabet, investigador també del CMT-Motors Tèrmics i coautor de l'estudi, el resumeix de la manera següent: "El canvi de tota la flota dièsel del país anterior a 2009 per nous vehicles dièsel reduiria les emissions de CO2 fins a un 6%, en el cas de les ciutats, i fins a un 22% en les carreteres espanyoles. En aquest últim cas, si el canvi fora per gasolina, les emissions es reduirien un 7% menys; mentre que a les ciutats podria augmentar fins a un 2%".

Atenció a la petjada de carboni "del bressol a la tomba"

En opinió de Serrano, aquest estudi confirma la necessitat de renovar la flota al més prompte possible, incentivant polítiques que faciliten i orienten correctament aquesta renovació, utilitzant les tecnologies disponibles i que el mercat té plenament acceptades, perquè els beneficis mediambientals es cristal·litzen a curt termini.

"Els dièsel de més de 10 anys contaminen massa per als estàndards actuals, per la qual cosa cal impulsar polítiques enfocades a la renovació d'aquesta flota antiquada. A més, pel que fa a les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, les polítiques s'han d'atenir a la petjada de carboni de cada tecnologia en tota la seua vida útil -del bressol a la tomba, com diuen els anglesos- i no solament en l'ús urbà, ja que és un fenomen global, fet que, desgraciadament, no està rebent prou atenció dels legisladors", conclou Serrano.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC