Fusta, cartró i paper

100 porquets i un cavall de Troia en la infantil i set cabres i una columna central en l'original falla UPV

[ 14/03/2019 ]

La falla de la comissió Avinguda dels Tarongers - Universitat Politècnica - Camí de Vera 2019, concebuda per l'artista i professor de la Facultat de Belles Arts de la UPV Jaume Chornet, consisteix en una gran columna. "Sin correspondre a cap ordre clàssic, la falla respecta l'aspecte formal de la pilastra que apareix en l'última pel·lícula de l'etapa mexicana de Buñuel, el títol de la qual és Simón del desierto, obra en la qual s'inspira", ha explicat Chornet.

Sobre el capitell, es troba la figura de 'Simó.net' amb la mà dreta estesa subjectant el pal del mòbil amb la intenció de fer un selfie, al marge de les temptacions que suposa la presència del diable. A la base de la falla hi ha un total de set cabres i l'espectador pot recórrer el monument entre els pedestals dels animals. A cada costat, quatre graons permeten el públic accedir fins a dos reclinatoris, agenollar-se davant la columna, obrir les portes del relicari, i observar el seu contingut, sempre en posició de genuflexió.

Set cabres, quatre cavalls i una referència a El dormilón de Woody Allen

Les set cabres representades en la falla fan referència explícita dels set pecats cabdals: luxúria, gula, avarícia, mandra, ira, enveja i supèrbia. Mentrestant a dalt de la torre, Simó.net, alié al món que li envolta, en una actitud d'autisme voluntari, s'entreté amb el seu pal de selfie fent fotos amb el mòbil.

Quatre cavalls amb els seus respectius jockeys representen els quatre genets de l'Apocalipsi, com a colofó a les temptacions i als pecats que emboliquen a Simó net. En el monument, es pot apreciar també una referència al cineasta Woody Allen en la pel·lícula El dormilón, de la qual s'extrapola la situació absurda per a aconseguir un èxtasi faller i visual. I així, és possible contemplar la falla a través d'un telescopi, amb la finalitat de burlar-se de la pròpia obra i la monumentalitat que té.

Falla infantil: 'El porqué(t) de les coses'

En la falla infantil, el públic troba un cavall de Troia, envoltat per 100 porquets. Sota el lema 'El porquet de les coses', l'obra es pregunta amb cada figura el perquè d'una acció, el perquè d'un personatge, el perquè d'una situació, etc. jugant amb les paraules i substituint el terme porqué (perquè en castellà) per porquet.

El cavall de Troia està realitzat amb llibres i guarda en el seu interior el misteri de la falla, fent justícia al seu origen mitològic. En canvi, els porquets estan construïts en fusta. Entre unes altres, es pot veure el porquet de les llonganisses, dels fallers, de l'ofrena, d'Amparín, del gènere, del carril bici, de la creïlla, de la cercavila, del fitness, vegà, de Dalí, de la coentor, que está apardalat, de Fredy Mercury, dels becaris, etc.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC