HYBINT

Investigadors UPV desenvolupen una nova eina de ciberintel·ligència per a la protecció d'infraestructures crítiques

[ 19/11/2018 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat una nova eina de ciberintel·ligència per a la protecció d'infraestructures crítiques, com per exemple ports, aeroports o grans instal·lacions de producció i distribució d'energia, entre altres. El seu treball ha sigut publicat en la revista Security and Communication Networks.

Denominada HYBINT, aquesta eina va un pas més enllà dels sistemes intel·ligents emprats actualment en seguretat de grans instal·lacions, ja que es tracta d'una plataforma híbrida que combina els sistemes de seguretat física amb la detecció d'amenaces en el ciberespai, de manera que permet actuar davant atacs tant físics com cibernètics.

HYBINT facilita el procés de decisió de diferents operadors davant una amenaça combinada, i proporciona als operadors eines tecnològiques avançades per a detectar i identificar amb antelació qualsevol atac o amenaça.

Referent a això, Manuel Esteve, investigador del Grup de Sistemes i Aplicacions de Temps Real Distribuït i catedràtic de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació (ETSET-UPV), indica que HYBINT "ajuda a prevenir i a prendre les decisions adequades quan es detecta l'amenaça, i garanteix la protecció de les infraestructures i de les persones".

Detecta i informa a l'instant sobre patrons de comportament anòmals

Mitjançant la correlació de diferents fonts d'informació i aplicant tècniques de dades massives (big data), és capaç de detectar i informar a l'instant sobre patrons de comportament anòmals, ja siguen físics, cibernètics o híbrids. Per a això, processa dades de múltiples fonts, des de sensors de xarxa i físics fins a informació procedent de fonts humanes i obertes (internet, notícies, etc.).

"L'eina aprofita els sistemes i sensors de control presents en les infraestructures, els integra i els analitza en temps real. A més, és escalable, i per tant pot arribar a processar tantes fonts d'informació com desitgem. I, cosa que és més important, garanteix una actuació ràpida i eficaç enfront d'una amenaça", destaca Esteve.

Visualitza la informació en llocs de gestió i control d'emergències

Un altre dels avantatges principals resideix en la visualització de la informació en els llocs de gestió i control d'emergències. HYBINT permet veure en una mateixa interfície en temps real tant la possible emergència física com les amenaces que arriben del ciberespai i la seua correlació, mitjançant l'ús d'avançades tècniques de visualització geoespacial basades en la tecnologia Luciad.

El desenvolupament d'aquesta eina és fruit tant de la investigació duta a terme pel Grup de Sistemes i Aplicacions de Temps Real Distribuïts, com de diverses tesis doctorals i dels resultats obtinguts en diferents projectes europeus, entre ells Sauron, centrat en la protecció d'infraestructures portuàries.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC