TWEETHER

La UPV desenvolupa, juntament amb vuit socis europeus, una tecnologia 5G que permetrà connexions a Internet 100 vegades més ràpides que les actuals

[ 23/10/2018 ]

Personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent al Centre de Tecnologia Nanofotònica, ha desenvolupat, juntament a membres de vuit socis europeus més, una nova tecnologia d'infraestructura per a les comunicacions 5G que permetrà connexions a Internet fins a 100 vegades més ràpides que les que brinda la xarxa 4G.

Aquest és el principal resultat d'Horizon 2020 TWEETHER, un projecte europeu liderat per la Universitat de Lancaster (Regne Unit) i del qual han sorgit les que seran les futures artèries de les comunicacions de cinquena generació.

Un xarxa punt multipunt que opera en un espectre no utilitzat

TWEETHER és una xarxa sense fil punt multipunt que opera en un espectre no utilitzat actualment, en la banda de mil·limètriques de la regió de 90 gigahertzs (GHz). Els socis del projecte han desenvolupat una tecnologia per ràdio i han fabricat els circuits i dispositius amplificadors amb una capacitat similar a la fibra òptica, però sense necessitat d¿usar cable. Segons les proves dutes a terme, aquesta tecnologia de transport podria arribar a proporcionar una capacitat superior a 10 gigabits/segon.

Roberto Llorente, subdirector del Centre de Tecnologia Nanofotònica i catedràtic de la UPV, explica que "las artèries que donen suport a la telefonia mòbil de 5G de nova generació operaran a freqüències molt altes, a partir de 90 GHz, la qual cosa comportarà grans dificultats tecnològiques. Actualment, no hi ha cap dispositiu a nivell comercial que funcione en aquest rang de 92-95 GHz. En aquesta iniciativa europea s'ha dissenyat un amplificador d'ona progressiva que permetria el correcte funcionament de la infraestructura de comunicacions 5G en la banda d'ones mil·limètriques a llargues distàncies".

Adéu als talls o a les imatges pixelades en els mòbils

Així, amb els resultats d'aquest projecte, els operadors podran oferir accés ubic a Internet de gran amplada de banda. Amb la xarxa TWEETHER, la persona usuària tindrà major ample de banda, cobertura i capacitat que les que ofereixen les xarxes sense fil actuals, la qual cosa permetrà gaudir de serveis d'alt valor afegit i amb una gran qualitat, tant d'emissió, com de recepció. "Per posar un exemple del dia a dia", apunta Llorente, "amb aquesta tecnologia, els talls o la imatge pixelada d'una videotelefonada desapareixeran, o podrem gaudir de continguts 4K en els dispositius mòbils".

Aplicacions avançades amb molt baix retard

D'altra banda, aquesta nova infraestructura 5G també permetrà oferir serveis que requereixen molt baix retard (latència) per a aplicacions avançades com el vehicle connectat, en el qual, si bé no entrarà en joc un gran volum de dades, sí que serà imprescindible que el temps que tarda a arribar aquestes dades d'un vehicle a un altre siga excepcionalment curt en cas d'emergència.

"La nostra tecnologia garanteix aquests nivells de latència per la seua configuració punt multipunt, de manera que, si per exemple es produeix un accident, la resta de vehicles en cel·les properes disposen d'aquesta informació pràcticament a l'instant", explica Llorente.

Bretxa digital

A més, TWEETHER ajudarà també a reduir la bretxa digital, que provoca que milions d'usuaris a tot el món -fonamentalment de zones residencials, suburbanes o rurals on no es pot desplegar fibra òptica- no tinguen accés a serveis avançats a través d'Internet. La tecnologia desenvolupada en el projecte permet establir cobertura sense fil en àmplies zones geogràfiques d'una manera econòmica en qüestió de dies.

Primera transmissió mundial

Els socis del projecte TWEETHER van portar a cap a la fi del mes passat a la Universitat Politècnica de València (UPV) la primera transmissió mundial de dades dins de la banda W, que es mou entre 92 i 95 GHz.

La prova de camp va ser el resultat de més de tres anys de treball en el disseny de components i sistemes d'avantguarda per a habilitar el primer sistema sense fil punt multipunt per damunt dels 90 GHz.

El professor Claudio Paoloni, coordinador del projecte i director del Departament d'Enginyeria de la Universitat de Lancaster, destaca el caràcter visionari del projecte TWEETHER: "El desenvolupament de la tecnologia europea en ones mil·limètriques apunta a resoldre dos desafiaments principals de les comunicacions modernes: és una forma de transmissió sense fil cap a noves xarxes de cèl·lules petites 5G i des d'aquestes, i la bretxa digital que afecta milions de llars sense banda ampla en àrees on la fibra no es pot desplegar".

Junt amb la UPV i la Universitat de Lancaster, en el projecte han participat també les franceses Thales MIS, OMMIC, Telecom ParisTech, Bowen i When-AB, i les alemanyes Fibernova Systems, Goethe University a Frankfurt i HF Systems Engineering.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC