Bovigreen

La UPV participa, a través de l'ICTA, en un projecte per a reduir la petjada ambiental en la carn de boví que consumim

[ 01/10/2018 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través de l'Institut de Ciència i Tecnologia Animal (ICTA), és un dels participants del projecte Bovigreen, l'objectiu principal del qual és reduir la petjada ambiental de la carn de boví que arriba als consumidors.

Per a aconseguir-ho, Bovigreen planteja identificar i incentivar aquelles estratègies, tant en granges i escorxadors com en el procés de distribució, que permeten reduir-la en les explotacions de boví de carn. Tot això, tenint en consideració els diferents impactes ambientals, econòmics i socials associats a la producció d'aquesta carn.

Avançar-se a un possible escenari futur de necessitat d'ecoetiquetatge, l'objectiu

L'ICTA de la UPV participa en aquest projecte aportant la seua experiència en ramaderia i medi ambient. Salvador Calvet, coordinador de l'equip de treball, és president de l'associació científica RED REMEDIA (xarxa científica de mitigació del canvi climàtic en el sector agroforestal) i ha participat en el grup focal europeu d'EIP-Agri sobre reducció d'emissions del bestiar.

"La producció bovina", explica Calvet, "s'enfronta a importants reptes derivats dels seus propis impactes ambientals i de la percepció negativa d'aquests impactes per part de la societat. El sector és conscient d'aquests reptes, i pretén, mitjançant aquest projecte, avançar-se a un possible escenari en el qual els productes agroalimentaris estiguen subjectes a l'ecoetiquetatge".

Les millores, centrades en el maneig del bestiar i la seua alimentació

La principal tasca investigadora de la UPV en el projecte és identificar propostes que milloren la productivitat i alhora reduïsquen la petjada ambiental. Segons apunta Calvet, encara que els consumidors han de conèixer que la producció bovina ha millorat molt en els últims anys, "hi ha encara un important marge de millora en les granges bovines que s'ha d'aprofitar. Aquestes millores se centren en el maneig del bestiar i la seua alimentació, fent ús de les noves tecnologies en la mesura en què aquestes puguen implantar-se a la granja, i afavorint el reciclatge de nutrients i l'economia circular".

Els resultats pretesos són, d'una banda, la definició d'un conjunt d'indicadors economicosocials i la seua aplicació en una mostra d'explotacions per a identificar les principals mesures que comporten una millora de la sostenibilitat, i, d'una altra, una millor comunicació amb la societat.

Programa nacional de desenvolupament rural 2014-2020

Els socis del projecte han format un grup operatiu, que està liderat per ASOPROVAC. En aquest, a més de la UPV, participen altres empreses, com la Fundació Empresa i Clima (FEC); Novadays, Consultoría e Investigación; el centre tecnològic NEIKER-Tecnalia; la Societat Pública de Gestió Ambiental del Govern Basc (IHOBE) i l'Associació Nacional d'Indústries de la Carn d'Espanya (ANICE).

Els grups operatius són la fórmula proposada per la Comissió Europea per a promoure la innovació en matèria d'agricultura productiva i sostenible, resoldre problemes concrets o aprofitar oportunitats. Són agrupacions d'actors de diferents perfils, com ara productors, indústries agroalimentàries, centres tecnològics i d'investigació o institucions sense ànim de lucre.

Aquest projecte s'emmarca en el Programa nacional de desenvolupament rural 2014-2020, cofinançat pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) en un 47%, i pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) en el 53% restant. Bovigreen disposa d'una subvenció de 53.640 €.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC