Vinescout

La UPV lidera un projecte europeu que multiplica per 500 l'obtenció de dades clau en la producció vinícola

[ 25/09/2018 ]

En l'àmbit agrícola, la verema s'ha de dur a terme al punt exacte de maduració, però, a més, la planta necessita disposar d'una aportació d'aigua adequada durant el seu desenvolupament perquè el vi acabe tenint les propietats que demanen els consumidors.

El control d'aquests paràmetres tan importants per al viticultor no sol fer-se al camp a causa de les complicacions que hi ha i l'elevat cost de les cambres de pressió que mesuren el potencial hídric in situ.

"Això", explica Francisco Rovira, director del Laboratori de Robòtica Agrícola (ARL) de la UPV, "impedeix que el viticultor i l'enòleg tinguen accés a informació completa i fiable durant els cicles de creixement i maduració de la vinya, de forma regular i en temps real. D'aquesta manera, la majoria dels productors no utilitzen dades que podrien ajudar-los a optimitzar la producció de la seua vinya i, en última instància, a influir en la qualitat del vi que produeixen".

Per a solucionar aquest dèficit, un consorci de recerca europeu liderat per la UPV treballa en un robot autònom de monitoratge de vinyes en el marc del projecte Vinescout, l'objectiu final del qual és ajudar els productors de vi a mesurar els paràmetres clau de la vinya, inclosa la disponibilitat d'aigua (estat de l'aigua de la vinya), la temperatura de la fulla/copa de la vinya i el vigor de la planta.

Ara, després de quasi dos anys de treball, el consorci ha presentat a Portugal el nou prototip del projecte, un robot que millora notablement les prestacions del seu antecessor.

De 20 a 3000 dades per hora

"El nostre robot", destaca Rovira, coordinador del projecte europeu, "permet un mostreig intensiu, passant de 20 mesures per hora utilitzant el mètode tradicional, a més de tres mil dades per hora sense que l'usuari s'haja d'esforçar per a aconseguir les mesures. Al final, el productor obté un mapa de la seua parcel·la amb dades que li donen idea de quan cal activar el reg, si en té, o de la data de la verema, com també de la distribució de les plantes més productives de la seua vinya".

A més de la UPV, participen en el projecte el grup de recerca Televitis de la Universitat de La Rioja, la companyia francesa Wall-Ye SARL, la britànica Sundance Multiprocessor Technology Ltd, i la portuguesa Symington Family Estates. Va ser precisament en les vinyes de Quinta de Ataíde, propietat d'aquesta empresa lusitana, on es van dur a terme les proves del prototip i la demostració oficial del segon any del projecte.

Navegació automàtica nocturna i altres millores

Entre les principals novetats del prototip, cal assenyalar la millora de la navegació autònoma, que fa més robust el sistema, el qual ara combina visió 3D amb LiDAR i sensors d'ultrasons (sonar). Al seu torn, s'ha perfeccionat també la intel·ligència artificial incorporada, cosa que es tradueix en una conducció més precisa, tant en el guiatge dins de la vinya com en els girs per a canviar de fila.

Verónica Saiz, investigadora del Laboratori de Robòtica Agrícola (ARL) de la UPV i mànager del projecte, afirma que "el sistema de navegació autònom ha millorat molt, i això significa que el vehicle es pot moure més ràpid i amb major seguretat al llarg de les files de vinyes, i manté la mateixa capacitat de recopilació de dades".

En qualsevol cas, destaca per damunt de la resta de novetats la navegació automàtica nocturna, que permet al robot generar mapes també a la nit, fet que amplia la seua capacitat de treball. Aquesta opció ha sigut provada aquest estiu durant els assajos de camp a la vinya portuguesa.

"Hem comprovat", afig Verónica Saiz, "que el robot es comporta igual de nit que de dia i és capaç de generar els mapes automàtics de l'estat tèrmic". A més, el robot incorpora una càmera multiespectral per a la mesura del vigor a través de diversos índexs vegetatius.

Més compacte, àgil i amb més energia

Finalment, cal indicar que també l'aspecte extern s'ha modificat respecte al prototip anterior. "Ara", explica Andrés Cuenca, investigador també del Laboratori de Robòtica Agrícola (ARL-UPV), "el robot és més compacte i àgil, i està més protegit per a un ambient hostil com el del camp. A més, incorpora bateries de liti en lloc de plom, -com el model anterior-, que són més lleugeres i, per tant, més fàcilment intercanviables, i garanteixen energia, com a mínim, per a una jornada de treball".

Ara, "tenint ja els primers mapes automàtics de temperatura i vigor de la planta, generats pel robot amb un sensor infraroig i una càmera multiespectral, en temps real", el següent pas, segons Rovira, "és comparar si aquests mapes tenen bones correlacions amb els obtinguts amb els mètodes manuals. Si és així, es tindrà un sistema de monitoratge automàtic molt més efectiu i pràctic per a viticultors i enòlegs".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC