Experimenta 2018

Al juliol, la UPV converteix xiquetes i xiquets de 3 a 14 anys en xicotets grans investigadors a través de l'Escola d¿Estiu

[ 25/07/2018 ]

Un any més, la ciència està sent una de les protagonistes de l'Escola d'Estiu de la Universitat Politècnica de València (UPV). I és que, per quart any consecutiu, la institució dirigida per Francisco Mora ofereix l'oportunitat als seus participants -xiquets i joves de 3 i 14 anys- de convertir-se en xicotets grans investigadors, experimentant amb la ciència i la tecnologia.

Durant aquests dies, els tallers Experimenta 2018 de l'Escola d'Estiu de la UPV omplen el campus d'enginyosos xefs que elaboren les seues pròpies receptes. Al mateix temps, a les aules, creen llums de lava i fins i tot s'atreveixen a donar vida als seus primers robots, o a dissenyar videojocs o aplicacions per a mòbils. I aquestes són només algunes de les propostes d'Experimenta 2018, que en la present edició inclou un total de 23 activitats adaptades a l'edat dels participants.

De 3 a 6 anys

Entre els més menuts (3 a 6 anys), una de les preferides és la de robòtica. Amb unes peces de Lego, xiquetes i xiquets construeixen petites abelles (bee-boots) i fan els seus primers passos en programació perquè aquestes aletegen. No és l'única activitat adreçada al sector més jove, que aquests dies s'introdueix en la ciència a través d'experiments senzills, desenvolupant un llum de lava, observant l'electricitat estàtica i la interacció d'imants, i creant pompes gegants o volcans d'efervescència.

Cuina amb Ciència, Iogurejant, Petitectura...

Una edició més, una altra de les activitats estrela torna a ser Cuina amb Ciència, per la qual passen quasi tots els participants de l'Escola. Gràcies a aquest projecte, diversos laboratoris de la UPV s'han convertit aquest mes en cuines plenes d'enginy, en què els alumnes aprenen com fer gelats o enfornar magdalenes innovadores. També en el món de la cuina, destaca Iogurejant, que els permet fer un iogurt amb llet d'ovella i cabra extreta prèviament pels tècnics de la granja de la UPV.

D'altra banda, la mar també és protagonista en l'edició d'enguany d'Experimenta. Amb la col·laboració del Laboratori de Ports i Costes de la UPV, alumnes de 7 i 8 anys aprenen aquests dies com es generen les ones, i fins i tot tenen l'oportunitat de construir dics de protecció a escala en una maqueta que simula un port real.

Així mateix, en Experimenta 2018, que conclourà demà dijous, 26 de juliol, destaquen igualment Petitectura, taller del qual estan sorgint nous plans urbanístics per a una ciutat, amb la innovadora peculiaritat que aquesta és dissenyada per xiquets i per a xiquets; Legoteràpia, en la qual els alumnes construeixen el seu model de ciutat ideal amb peces de Lego; i Ciència amb Art, en què els xiquets aprenen a jugar amb els fluids no newtonians o la interacció de colors a través de senzilles mescles químiques.

"L'oportunitat de convertir-se en arquitectes, enginyers, informàtics..."

Miguel Giménez Gadea, responsable de l'Escola d'Estiu de la UPV, conclou afirmant que, al llarg de l'aquest mes, "els xavals tenen l'oportunitat de convertir-se en arquitectes, enginyers, informàtics; d'endinsar-se en el món la tecnologia i l'art, o de cuinar amb molta ciència. Són moltes les activitats que duem a terme, sempre adaptades a l'edat dels participants i totes amb un objectiu comú, que xiquetes i xiquets es divertisquen i aprenguen a través de la ciència i la tecnologia".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC