José Antonio Marina a la UPV

Segons el filòsof, la intel·ligència s'assembla al pòquer: no guanya sempre qui té les millors cartes -capacitats-, sinó el que sap jugar-les millor

[ 25/01/2016 ]
José Antonio Marina a la UPV

José Antonio Marina va impartir el divendres 22 la conferència de tancament de la Setmana de la Ciència al campus d' Alcoi. La xarrada, que es pot escoltar íntegra en l'enllaç que figura a peu de pàgina, analitza l'enorme poder de canvi que comporta l'educació i desmenteix alguns mites.

Marina comença recitant l'Oda a la alcachofa, de Pablo Neruda, i acaba recordant l'epitafi de Max Aub, que va voler gravar a la seua tomba la frase "Vaig fer el que vaig poder". I cada cita que intercala serveix al filòsof per a reforçar la idea que "el que fa l'educació és ampliar les possibilitats".

"Fins ara es deia que la intel·ligència era com el pòquer. No guanya sempre qui té les millors cartes -en el sentit de les capacitats amb les quals cada persona naix-, sinó el que sap jugar-les millor. Però la ciència està en contínua evolució. I en l'actualitat està comprovat que, a més, l'educació modifica el cervell", apunta Marina.

En aquest sentit, s'entén la neuroplasticitat com la propietat que permet que el cervell puga adaptar la seua activitat i canviar la seua estructura de forma significativa al llarg de la vida. L'experiència, l'aprenentatge modifica el cervell contínuament. És com si, enmig d'una mà de pòquer, es repartiren comodins extra als jugadors.

Petites ajudes gens heroiques

En el seu discurs, Marina reclama més implicació de la societat en els problemes quotidians de l'escola. "L'alcalde, el fruiter, la mestressa de casa. tots poden fer alguna cosa per l'escola. Gens heroic. Petites xarxes de suport, que fan que una ciutat sencera, tothom alhora, aprenga".

Tota ajuda és poca per al context que trobaran els xiquets en créixer. "El futur és VUCA: volàtil, incert, complex i ambigu (acrònim en anglès). L'increment de dades disponibles augmenta la incertesa. Paradoxalment, l'excés d'informació fa més difícil la presa de decisions."

Tasques pedagògiques d'alta volada

José Antonio Marina treballa perquè es reconeguen més drets en la infància. "Tot infant té dret a sentir l'experiència merescuda de l'èxit alguna vegada durant la permanència a l'escola, encara que siga molt maldestre. Tots han de poder dir alguna vegada en la vida "he sigut capaç". I és responsabilitat del mestre aconseguir-ho", insisteix Marina.

"D'alguna manera, el professor ha de crear l'entorn perquè això passe. Perquè és una sensació tan summament gratificant -per al xiquet i per a l'adult- que l'escolar que l'ha sentit voldrà repetir i aquesta serà la millor motivació. I, per a això, és necessari posar els problemes a l'altura de cada xiquet en concret", conclou el filòsof.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC