Llepolies més saludables

Investigadores de la UPV desenvolupen una nova formulació per a la preparació de llepolies amb propietats prebiòtiques i que no provoquen càries.

Llepolies més saludables

Investigadores de l'Institut Universitari d'Enginyeria d'Aliments per al Desenvolupament (IEAD) de la Universitat Politècnica de València han desenvolupat una nova formulació per a l'obtenció de llaminadures saludables, dirigida concretament a la fabricació d'esponges del tipus núvol de sucre. Aquesta fórmula permet obtenir un producte que no provoca càries i que estimula i afavoreix el creixement de la flora intestinal. A més, les noves esponges obtingudes destaquen pel baix índex glicèmic i insulinèmic, és a dir, no provoquen puntes de glucosa en sang. La clau resideix en la substitució dels sucres habitualment utilitzats en la fabricació d'aquests productes per dos ingredients naturals, un sucre (la isomaltulosa) i una fibra soluble (l'oligofructosa).

"El nostre objectiu era oferir als més xicotets un producte amb els mateixos atributs sensorials que les llepolies convencionals, però sense els inconvenients típics d'aquests productes, és a dir, que no provocara càries i que al mateix temps aportara algun benefici addicional, com el que dóna la fibra. En aquest sentit, l'aportació energètica i la dolçor de la isomaltulosa són similars als de la sacarosa, però l'avantatge és que no és cariogènica; a més, s'allibera lentament en la sang i a penes té un lleu efecte sobre els nivells d'insulina en el cos", apunta Marisa Castelló, investigadora de l'IEAD.

Respecte a l'oligofructosa, es tracta d'una fibra que ajuda a millorar el trànsit intestinal, però que, a més, com és de sabor dolç, es converteix en un ingredient "perfecte" per a l'elaboració d'un producte més saludable.

En el seu estudi, les investigadores de la UPV van partir d'una formulació bàsica composta per un 36% d'aigua, un 60% de sucres (dels quals un 60% era xarop de glucosa i un 40% sacarosa) i un 4% de gelatina. Per a l'obtenció del nou producte, van substituir el total dels sucres per isomaltulosa i oligofructosa. Posteriorment, van dur a terme en els laboratoris una sèrie d'assajos instrumentals per a determinar-ne les principals característiques de color i textura, així com de proves sensorials per a avaluar l'acceptació final del producte.

"El nostre següent repte és afegir-hi algun ingredient funcional que incremente el valor nutricional d'aquest producte, per exemple per a incorporar propietats antioxidants; per a això s'estan avaluant ingredients amb aquesta funcionalitat", afig Ana Andrés, directora de l'IEAD.

La reformulació de productes tradicionals en general, i en particular el producte desenvolupat per aquest equip constitueix una oportunitat per a la innovació en les empreses del sector dels dolços i la confiteria, la qual cosa els permetria diferenciar i diversificar la cartera de productes i atendre a la creixent demanda de productes saludables. Al costat d'Ana Andrés i Marisa Castelló, també formen part de l'equip de treball les investigadores Isabel Escriche, Ana Heredia, María Dolores Ortolá i Ángela Periche.

Notícia en UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local