Projecte ABRE

Genera una metodologia d'intervenció socioeducativa i artística per a impulsar l'educació universitària, especialment entre el poble gitano

[ 16/12/2025 ]

Generar consciència social sobre els reptes i les barreres d'accés a la Universitat, visibilitzar referents positius de la comunitat gitana amb estudis postobligatoris finalitzats i facilitar espais de diàleg que combinen visió institucional, experiència professional i testimoniatge directe de l'alumnat han sigut els objectius del projecte ABRE.

Liderat per l'estudiant de doctorat Elena Prado i coordinat per la professora del Departament de Dibuix de la Facultat de Belles Arts, Ana Tomás, ABRE s'emmarca en el programa Glocal 2025 del Centre de Cooperació al Desenvolupament de la Universitat Politècnica de València (UPV). ABRE és l'acrònic d'accions bàsiques de reorientació educativa, i el seu lema és: Obri la teua ment, obri les teues possibilitats, obri el teu món, on l'art funciona com a agent d'integració social i impuls al desenvolupament personal dirigit a estudiants d'ètnia gitana dels col·legis d'educació infantil i primària (CEIPs).

Historia de la cultura gitana

Gràcies al projecte s'ha generat material audiovisual que arreplega la història de la cultura gitana i el seu poble. (Vídeo)

La gràfica, la creació artística i el joc com a eines educatives i de desenvolupament personal. Una estratègia metodològica que pren com a referència la cultura, el record i la infància per a acréixer la motivació i ajudar al desenvolupament personal d'estudiants en risc d'exclusió. social. (Video)

I també s'ha creat una plataforma tecnològica en el METAVERSO, que amplia la participació estudiantil en exposicions virtuals i millora l'abast i l'accessibilitat des del seu impacte contemporani. (Vídeo)

Jornada de clausura

Aquests resultats es van presentar en la jornada de clausura del projecte ABRE que va acollir la sala d'actes Rafael Couchoud de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports. La jornada es va centrar en la realitat dels recorreguts d'educació postobligatòria en la comunitat gitana i es van compartir experiències, resultats i, sobretot, es va generar un espai de reflexió activa sobre la inclusió i el futur educatiu.

Van col·laborar en la jornada el Centre de Cooperació al Desenvolupament de la UPV, la Fundació Secretariado Gitano, American Space València, el Departament de Dibuix de la Facultat de Belles Arts, el Centre d'Investigació Art i Entorn (CIAE), Acció Social i Voluntariat-UPV, associacions, col·legis i altres agents socials i educatius. A més, van assistir-hi directors de CEIPs, professorat, voluntariat universitari i referents gitanos, i van ser protagonistes estudiants de primària implicats en les xarrades i els tallers del projecte.

Metodologia d'intervenció socioeducativa

El Projecte ABRE ha desenvolupat una metodologia d'intervenció socioeducativa i artística orientada a combatre l'abandó escolar en col·lectius en risc d'exclusió social, especialment en el poble gitano a Espanya. El projecte referma que la combinació de mediació artística i visibilització de referents acadèmics que han aconseguit les seues titulacions i les seues professions pot convertir-se en un catalitzador per a la motivació, l'empoderament i la construcció d'una societat més justa evitant la segregació.

Les dades actuals mostren una bretxa educativa persistent: segons la Fundació Secretariado Gitano, a penes el 1,6% de l'alumnat gitano accedeix a la universitat, enfront del 31,5% de la resta de la població. Aquesta realitat confirma la necessitat d'impulsar iniciatives com ABRE.

La intersecció entre la pedagogia dels referents i el compromís artístic es revela com una via eficaç per al desenvolupament integral i la transformació social en l'àmbit educatiu. Es genera així transferència de resultats a altres àmbits i resultats reproduïbles en altres comunitats educatives, culturals, vulnerables i en contextos en risc d'exclusió.

Notícies destacades


i-Days 2025 i-Days 2025
ColoSense, guanyador absolut del certamen europeu d'innovació sanitària d'EIT Health amb un sistema de detecció precoç del càncer colorectal
IA i desigualtat laboral IA i desigualtat laboral
Un estudi en què participa la UPV proposa estratègies per a un ús responsable de la IA generativa que no incremente el risc d'exclusió de l'ocupació
Cooperació internacional Cooperació internacional
La UPV signa un acord de col·laboració marc de 4 anys de duració amb la Universitat Al-Azhar de Gaza
L'església de Sant Joan del Mercat recupera la seua esplendor L'església de Sant Joan del Mercat recupera la seua esplendor
La intervenció pictòrica, escultòrica i ornamental l'ha liderada un equip de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni, coordinat per la catedràtica Pilar Roig
La universitat espanyola en xifres La universitat espanyola en xifres
La insuficient oferta pública d'allotjament universitari condiciona la igualtat real d'oportunitats entre estudiants segons es desprèn de l'informe de la CRUE
Nanoestreles d'or contra el càncer Nanoestreles d'or contra el càncer
Personal investigador de la UPV desenvolupa una innovadora teràpia per al tractament del càncer, més precisa i amb menys efectes secundaris


Contacta amb nosaltres

Envia'ns un suggeriment, una queixa o una felicitació. Consulta'ns directament els teus dubtes. Evita desplaçaments i esperes