La petjada de nitrat, segell pioner mundial, objectiu

La Càtedra Frutinter de la UPV redueix un 50% l'aigua i un 60% l'adob necessaris per al cultiu de cítrics

[ 04/05/2020 ]

Reduir a la meitat l'aigua necessària per al cultiu de cítrics i fins a un 60% la quantitat d'adob emprat. És el que ha aconseguit un equip conjunt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'empresa Frutinter, a través d'un projecte en el qual totes dues entitats han estat treballant al llarg de l'últim any, i que suposa, en les seues pròpies paraules, una “autèntica revolució” per al futur del sector.

En el marc d'aquesta investigació, la Càtedra Frutinter de la UPV, creada el 2018 amb l'objectiu de promoure el desenvolupament sostenible de les explotacions agrícoles que la companyia té al nord de la província de Castelló, treballa a més per aconseguir un segell pioner a nivell mundial que certifique la petjada de nitrat, un concepte nou que va més enllà de la petjada de carboni, indicador que en l'actualitat mesura la quantitat de gasos d'efecte d'hivernacle emesos directament o indirectament per un individu, organització, esdeveniment o producte.

Beltrán: “Els resultats que hem obtingut han sigut espectaculars”

El projecte, iniciat al maig del 2019, va incloure, sota la coordinació del professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN-UPV), i director de la Càtedra Frutinter, Pedro Beltrán, una experiència pilot en una finca situada a Onda (Castelló) per a la implantació de la metodologia SMART, que mitjançant la integració d'una xarxa de sensors al camp i sensors remots (especialment teledetecció espacial), caracteritza la variabilitat espacial i temporal existent en les finques amb l'objectiu de millorar la informació agronòmica amb la qual es prenen les decisions de maneig (reg, fertilització, etc.).

“La Càtedra Frutinter”, assenyala Beltrán, “va fer una revisió exhaustiva de les tecnologies existents a nivell mundial amb una idea clara: utilitzar tecnologies innovadores, però en un context operatiu. No es tractava de fer un projecte pilot innovador des d'un punt de vista científic, sinó de resoldre una problemàtica real, en un context real, i a uns costos assumibles pel sector cítric. En aquest escenari, es va triar implantar la metodologia SMART. I els resultats que hem obtingut han sigut espectaculars”.

Major rendiment de la parcel·la i fruita més uniforme

A més de les reduccions d'aigua i adob emprats, el projecte ha permès, al seu torn, incrementar notablement el rendiment de la parcel·la, que produeix entre 8.000 i 10.000 quilos més de taronges per hectàrea, i millorar el calibre de la fruita, que és més uniforme, la qual cosa en facilita l’eixida comercial.

“Tot això comporta un benefici econòmic importantíssim per als agricultors”, indica Beltrán, que destaca a més que treballen ja en l'aplicació de la metodologia SMART a altres projectes amb altres cultius.

Benefici mediambiental i un segell de qualitat pioner a nivell mundial

El projecte desenvolupat ofereix també importants beneficis postcollita, no solament pel que fa a aconseguir una fruita equilibrada de qualitat, sinó també mediambientals i de sostenibilitat, “ja que, en evitar el drenatge i el lixiviat de nitrats –derivat del menor ús d'adobs– evitem la contaminació de les masses d'aigua subterrània”, explica Beltrán.

En aquesta línia, la Càtedra Frutinter de la UPV està desenvolupant, juntament amb una certificadora, els protocols per a aconseguir el segell de certificació de la petjada de nitrat.

Transferència de coneixement al sector cítric

Davant l'expectació creada pels resultats obtinguts, al principi del passat mes de març, la Càtedra Frutinter va impartir a Vila-real (Castelló) un seminari de transferència de coneixement al sector cítric que va tenir una gran acollida i al qual van assistir, entre altres, comunitats de regants, empreses cítriques, cooperatives, agricultors, representants de la Conselleria d'Agricultura, ajuntaments i sindicats agraris.

Entre les entitats presents, hi havia la Comunitat de Regants de Vila-real, que pròximament implantarà aquesta metodologia en les parcel·les que gestiona.

Les dades recollides, disponibles en WebGis

Tota la informació obtinguda a través de la metodologia SMART es pot consultar en WebGis, una eina que recull les dades registrades per la xarxa de sensors.

“Ens permet conèixer, en temps real, els desenvolupaments vegetatius, l'estrès, una previsió microclimàtica de la finca, i tota aquella informació necessària per a obtenir un diagnòstic precís del que ocorre en aquesta, per a així adequar el reg i la fertilització a les condicions que s'estan produint”, afirma Beltrán.

La importància de disposar d’informació efectiva amb la limitació de moviments actual

Finalment, el director de la Càtedra Frutinter de la UPV va assenyalar que, en l'actualitat, el sector agrari es torna a reconèixer com un sector bàsic i imprescindible que garanteix el proveïment d'aliments a la població.

“I encara que té permesa l'activitat, també té limitada la capacitat de moviments, per la qual cosa disposar d’informació efectiva i fiable dels camps permet reduir els desplaçaments i millorar les decisions agronòmiques, fent-les més ràpides i eficients”, conclou Pedro Beltrán.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera