Va arribar a liderar la competició

Hyperloop UPV finalitza en 8a posició la final mundial del desafiament d'Elon Musk per a crear el tren del futur

[ 23/07/2018 ]

L'equip Hyperloop de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha acabat en vuitena posició en la Hyperloop Pod Competition celebrada aquest cap de setmana a Los Angeles (EUA). Eren els únics espanyols en la final i s'enfrontaven a 17 equips de tot el món (9 estatunidencs, 6 europeus i 1 asiàtic) en el desafiament llançat per Elon Musk per a desenvolupar el transport del futur. El seu prototip, batejat com Valentia, va aconseguir superar un total de 50 tests i validacions abans de patir una avaria elèctrica que li va impedir continuar en la competició.

De fet, en els tres primers dies del torneig, l'equip de la UPV va arribar a estar situat en el primer lloc de la taula. El pod comptava amb una tecnologia superior a la desenvolupada en 2017, i això es notava a l'hora de salvar proves i certificacions. Javier Arroyo, project manager de l'equip, ha explicat que "la robustesa del projecte feia que tots els tests es depassaren amb gran fluïdesa. Allí estàvem, els primers classificats. I en això, va arribar el problema amb les bateries. Va ser un colp de mala sort, i ja no vam poder solucionar-ho a temps".

Un innovador sistema de rodes i un disseny de pod espectacular

Els jutges, enginyers voluntaris de les empreses d'Elon Musk (SpaceX, The Boring Company i Tesla), han destacat, per damunt de tot, dues fortaleses del prototip Valentia. D'una banda, el concepte desenvolupat en el sistema de rodes, una proposta innovadora que es distingia de la resta d'idees presentades, i per una altra, l'espectacular disseny exterior del pod, que els ha suposat un punt extra.

"Els resultava difícil de creure que haguérem realitzat la crestallera nosaltres mateixos, perquè molts dels equips en competició simplement encarreguen a proveïdors les peces més complicades. Nosaltres construïrem en el taller pràcticament tots els components de Valentia i això, fet i fet, ens va donar un avantatge sobre la resta, perquè compreníem al detall el funcionament del nostre prototip", ha assenyalat Arroyo.

Un prototip "molt SpaceX"

La diferència de recursos entre uns equips i uns altres també ha resultat decisiva a l'hora d'inclinar la balança. "Som conscients que partim amb desavantatge. A pesar que, per a ser un projecte universitari i espanyol, comptem amb nombrosos patrocinadors i suports, estem a anys llum dels pressupostos que manegen els equips alemanys o estatunidencs", ha comentat Arroyo.

Amb tot, el prototip ha causat molt bona impressió. "El jurat ens ha comentat que el treball que hem fet és sorprenent, realment 'molt SpaceX'. En la seua opinió, després de revisar tots els pods en competició, el nostre era el projecte que millor encaixava amb la filosofia de l'empresa. Pel disseny, pels plantejaments, per la forma de fer les coses...", ha conclòs Arroyo.

Pistoni: "Cada pod que arriba ací és una autèntica obra mestra de l'enginyeria"

David Pistoni, un dels fundadors de Zeleros, l'empresa valenciana sorgida a partir de la primera generació d'alumnes d'Hyperloop UPV, va viatjar als EUA per a donar suport als seus companys.

"Quedar entre els vuit primers del món, per damunt de la mitjana, i per davant d'universitats tan prestigioses com Berkeley o Michigan, és un somni fet realitat. L'equip està molt content", ha indicat abans d'afegir: "He estat en les tres edicions realitzades fins ara i puc dir que l'exigència de SpaceX i el nivell de les universitats són cada vegada més alts. Hyperlooop és, sens dubte, una de les competicions d'enginyeria més complicades del planeta. Cada pod que arriba ací és una autèntica obra mestra de l'enginyeria".

La Universitat Tècnica de Munich, primera classificada

A l'última prova van arribar tres equips amb possibilitats, els alemanys de la Universitat Tècnica de Munich (Warr), els neerlandesos de la Universitat de Delft (Delft Hyperloop) i els suïssos de l'École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFLoop). Finalment, van ser els alemanys els qui, per tercer any consecutiu, es van portar la victòria amb un registre difícil d'igualar: 467 km/h.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC