Estudi sobre la Salut Mental en l’Estudiantat de les Universitats Espanyoles

El passat 5 de juliol el Ministeri d’Universitats va publicar els resultats de l’estudi sobre la salut mental en l’estudiantat de les universitats espanyoles.

Després de la pandèmia global del COVID-19 el rendiment acadèmic i la salut emocional han decrescut significativament. És per això que “la crisi sanitària global ha posat de manifest la importància d’abordar els problemes de salut mental en la població universitària“.

Les dades i conclusions extretes, són resultat de dues enquestes a nivell nacional. Cada enquesta es va realitzar en dos períodes diferenciats del curs acadèmic. La primera fase es va dur a terme del 2 de novembre al 14 de desembre 2022, mentre que la segon va ser del 12 abril al 22 de maig 2023. “En aquestes dues enquestes, s’han inclòs variables d’interès (demogràfiques, aïllament social, relacionades amb els estudis, raons subjectives per al malestar, etc.), a través de la implementació de qüestionaris per al garbellat de símptomes d’ansietat i depressió, abús d’alcohol i altres substàncies, pensaments i conductes suïcides, entre altres.

Les propostes de millora més demandades per l’estudiantat són les següents:

• Agilitar els tràmits de les beques i els terminis de resolució.
  • Accés àgil a la informació dels serveis universitaris i reducció de la burocràcia.
  • Garantir les necessitats especials de les persones amb discapacitat d’accés a l’aula.
  • Establir protocols preventius contra la discriminació i l’assetjament.
  • Cuidar el tracte en el canvi de nom de les persones trans i intersexuals.
  • Mantenir una ràtio adequada a l’aula i els grups reduïts faciliten l’accés a una relació amb el professorat més pròxima i de major confiança.
  • Fomentar la formació continuada de l’equip docent.
  • Fomentar les pràctiques externes i augmentar el contingut pràctic en els plans d’estudi.
  • El foment d’espais de trobada per a l’alumnat.
  • Fomentar trobades a nivell estatal i promoure fòrums de trobada per a compartir experiències que milloren la vida en la universitat.

A continuació us adjuntem el pdf que resumeix en dades estadístiques tota la informació recaptada.

A més, volem recordar que en la UPV gaudim del SAPE (Servei d’Atenció Psicològica a Estudiants), que està orientat únicament a el estudiantat de títols oficials de la UPV i és un servei completament gratuït. Pel que si en algun moment necessites millorar el teu benestar psicològic, SAPE t’ajudarà a trobar la manera de donar-te les eines adaptant-se a les teues necessitats.