CURS 2024-25
L’avaluació del professorat universitari i la seva formació estan intrínsecament vinculades a un cicle de millora contínua. L’avaluació identifica necessitats i àrees de desenvolupament, mentre que la formació proporciona les eines i els coneixements necessaris per millorar la qualitat de l’ensenyament i, en última instància, l’aprenentatge dels estudiants. Aquesta relació és fonamental per mantenir la rellevància i efectivitat del sistema educatiu universitari.
La fortalesa i potencialitat d’aquest enfocament ens ha motivat a proposar-lo com a essència de les accions formatives que desenvoluparem al llarg del curs 2024-25, sota el lema:
“Avaluació i formació docent: cicle continu de desenvolupament professional que garanteix la qualitat educativa”
CURS 2025-26
La universitat s’enfronta al repte de repensar i transformar les seues pràctiques docents per a donar resposta a les exigències d’una realitat social, tecnològica i educativa en contínua evolució. En aquest context, la formació del professorat universitari no pot entendre’s únicament com una actualització tècnica o disciplinar, sinó com un procés reflexiu, col·laboratiu i orientat a la millora de la pròpia pràctica docent.
Des d’aquesta perspectiva, l’ICE proposa una programació formativa articulada entorn d’una idea central: el professor com a investigador de la seua pròpia pràctica. Assumim que una docència de qualitat no naix de la mera aplicació de receptes externes, sinó de la capacitat de cada docent per a observar críticament la seua acció, identificar les seues pròpies preguntes, problematizar el que ocorre a l’aula i compartir eixe procés amb altres col·legues en comunitats d’aprenentatge. La pràctica reflexiva es converteix així en una via poderosa de transformació, tant personal com institucional, que trenca amb l’aïllament tradicional de la docència universitària i promou una cultura d’interacció i diàleg entre iguals.
En aquesta línia de pensament, l’eix de la programació del curs 2025-26 consisteix a generar espais on els docents puguen reflexionar en, sobre i per a la seua pràctica: partir del que fan, compartir-ho amb uns altres, sotmetre-ho a anàlisi i construir conjuntament proposades de millora i innovació alineades amb els reptes reals de l’ensenyament. Aquest enfocament es materialitza en dues línies complementàries d’acció:
- D’una banda, cursos específics (tallers, mòduls i NOOCs) que ofereixen eines concretes per a abordar problemes reals en la docència i fomentar l’aprenentatge actiu de l’estudiantat.
- Per un altre, comunitats d’aprenentatge, enteses com a espais de suport mutu, intercanvi d’experiències i co-creacióde saber pedagògic, on el professorat treballa de manera conjunta per a identificar reptes comuns, compartir bones pràctiques i dissenyar solucions pedagògiques contextualitzades.
A través d’aquesta proposta, volem contribuir a una docència universitària més conscient, més compartida i més transformadora, al servei de l’aprenentatge i el desenvolupament professional continu del professorat.
Conferència inaugural

Carmen Ruíz i Bueno
Professora Titular del Departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) des del 2011 i coordinadora per al Desenvolupament Professional del PDI de la UAB. Doctora en Pedagogia, investigadora principal del grup de recerca CIFO de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Especialista en el desenvolupament professional docent, avaluació, investigació i innovació en el context de l’educació superior. Les seves línies de recerca se centren en els processos d’ensenyament-aprenentatge, la planificació, l’avaluació i la innovació en l’àmbit educatiu, les competències del docent i la seva certificació, el disseny d’accions formatives, la innovació educativa en el context universitari, l’avaluació i el desenvolupament de competències transversals en el context universitari, la formació de formadors en l’àmbit universitari i l’avaluació de la transferència.
Així mateix, és Doctora en Ciències de l’Educació amb la Tesi Doctoral “L’avaluació de programes de Formació de Formadors al Context de la Formació en i per a l’empresa”. També col·labora en activitats de docència en altres programes de formació docents. Té diverses publicacions en revistes sobre temes relacionats amb l’avaluació de programes de formació i ocupació, així com d’altres que fan referència a la formació de formadors.
La pràctica reflexiva com a estratègia per al desenvolupament professional i acadèmic docent
22 de setembre de 11:30h a 13:30h
Analitzar els elements nuclears de la pràctica reflexiva com a estratègia per a una formació del professorat orientada a la millora i al desenvolupament acadèmic docent.
Oferta actual de cursos per al professorat
IMPORTANT: professorat del campus d’Alcoi i Gandia. Si assisteixes presencialment a algun taller de formació organitzat per l’ICE, et recordem que has d’emplenar la comissió de serveis i l’ICE es fa càrrec de les despeses generades. Pots consultar dubtes a ice@upv.es