Descobreix el teu potencial

Campus de València: Tallers

Tallers del segon quadrimestre

(febrer, març i abril del 2026)

Geocerca

Atrapa el tresor amagat

Professorat: Rafael Ruiz , Àrea de Comunicació (ACOM) i Ricardo Pérez, Dept. de Termodinàmica Aplicada (ETSEI)

La geocerca és un joc d’àmbit mundial basat en la geolocalització, és a dir, usa satèl·lits militars de milions de dòlars per a ajudar-nos a localitzar contenidors (geocontenidors o geoamagatalls) amagats pels mateixos usuaris i usuàries de Geocaching. Les persones participants es dirigeixen a unes coordenades GPS en concret i, llavors, tracten de trobar el geocontenidor (contenidor) ocult en aquesta ubicació.

El propòsit d’aquest taller és instruir l’alumnat participant sobre les bases i el funcionament del GPS i la geolocalització, així com l’aplicació d’aquesta tecnologia al joc de la geocerca, i també com es pot aplicar aquest joc a quasi qualsevol branca de la ciència, cosa que la dotaria d’una profunditat i diversitat que pocs jocs tecnològics sobre el terreny ofereixen

Pensament computacional

Professorat: Francisco Rodríguez Ballester i Antonio Martí Campoy. Dept d’Informàtica de Sistemes i Computadors (ETSINF)

El pensament computacional (Computational thinking) és un procés per a la resolució de problemes en el qual s’utilitzen, entre altres coses, mètodes de computació. Inclou habilitats de modelatge i descomposició d’un problema en problemes més senzills, processar dades, crear algorismes i generalitzar-los. Les tècniques de programació d’ordinadors permeten que el resultat del procés puga veure’s i avaluar-se.

En aquest taller l’alumnat va convertir un robot amb rodes en una pilota de pin-pong. Bé, més aviat en un disc d’hoquei i així jugar unes partides. Però no serà un disc qualsevol, tindrà una mica de vida pròpia i no sempre es mourà en línia recta. A més, el robot portarà incorporat el marcador del partit. Per a programar el robot s’utilitza el llenguatge de programació per blocs MakeCode, similar a Escratx. L’alumnat haurà de descompondre un problema complex en problemes més senzills, i fer ús dels sensors i actuadors del robot.

Tecnologia d’Aliments

Taller de cuina molecular. La ciència que es menja

Professorat: Virginia Larrea Santos y Édgar Perez Esteve,Dept de Tecnologia d’Aliments (ETSEAMN)

De segur que has vist en algun programa de cuina com els concursants realitzen elaboracions amb esferificacions, espumes i textures impossibles…, i què hi ha darrere de tot això? En aquest taller coneixerem una de les tècniques culinàries amb la qual es dona forma d’esfera a qualsevol aliment líquid a partir d’un procés químic. La idea és dotar l’aliment o base d’una textura i aparença similar a la d’un rovell d’ou o a la del caviar, i que quan esclate en la boca allibere el seu contingut sorprenent-nos amb l’aparició del sabor. En algunes ocasions es creen autèntics artificis!.

La tècnica d’esferificació és una tècnica de la cuina molecular molt antiga, que va ser patentada el 1946 per Peschard, i que ha arribat a l’aplicació actual en la cuina d’avantguarda gràcies a cuiners com Albert i Ferran Adrià.

Repassarem els diferents tipus d’esferificacions que es poden elaborar, com s’elabora cadascuna i quin és el fonament químic d’aquesta tècnica. A més, veurem altres aplicacions industrials que poden tenir les substàncies químiques utilitzades en l’esferificació, com és, per exemple, la immobilització d’enzims per atrapament, amb aplicació en diferents sectors industrials com el farmacèutic, l’alimentari o el de la bioremediació i la protecció del medi ambient.

En aquest taller t’endinsaràs en el fascinant món de la gastronomia molecular, aprenent a aplicar tècniques científiques per a donar vida a sorprenents esferificacions comestibles. Descobriràs com convertir líquids en xicotetes perles que esclaten en la boca, creant una experiència culinària tan divertida com innovadora.

Edificació

La tecnologia del futur en la construcció d’edificis

Professorat: José Ramón Albiol. Dept Construcció Arquitectònica (ETSEE)

Les noves tecnologies del sector de la construcció a l’abast de la teua mà. La impressió 3D d’edificis i ponts és un sector capdavanter i innovador que està en auge per tot el món, estaràs al dia de tots aquests avanços.

La construcció industrialitzada, les façanes kinéticas que milloren el comportament enfront de l’assolellament dels edificis. A més, coneixeràs com es construeixen els gratacels més impressionants del món.                     

.

La física que amaga el teu mòbil

Professorat: Juan Antonio Monsoriu. Dpto. de Física Aplicada (ETSEADI)


L’ús dels telèfons mòbils intel·ligents (smartphones) està present en la vida quotidiana molt més enllà de la funció de realitzar telefonades. Cada vegada utilitzem més aplicacions (app), que ens permeten fer tasques fins fa poc impensables.

Moltes d’aquestes aplicacions es basen en l’ús precís i adequat de diferents sensors integrats en l’estructura del nostre mòbil. Hi ha, per tant, un alt grau de tecnologia que converteix els telèfons mòbils en una bona eina per a fer demostracions científiques.

En aquest taller es proposen alguns experiments senzills de física i tecnologia que es desenvoluparan amb els sensors més comuns que trobem en els mòbils. Per exemple, a través d’aquests sensors, podrem veure com compta els passos el nostre telèfon; què permet convertir-lo en una brúixola, o com fotografiar el món microscòpic transformat de forma molt senzilla el mòbil en una càmera macro.

Robòtica

Programa el teu propi robot

Professorat: Leopoldo Armesto. Dpto. d’Enginyeria de Sistemes i Automàtica (ETSEADI)


Programa divertits robots educatius per a fer-los caminar, moure’s i ballar. Crea expressions de colors, sons i detecció d’obstacles, i controla’ls amb el mòbil de forma senzilla

Aquests robots han sigut creats per professorat i alumnes de l’ETSEADI (UPV), amb el propòsit de desenvolupar solucions de robòtica educativa que s’utilitzen en centres educatius. Estan basats en Arduino i l’eina de programació és senzilla d’usar, cosa que et permetrà aconseguir uns resultats molt vistosos en poc de temps.

Descobreix el fascinant món de la robòtica a través d’aquests petits joguets i veuràs com és de divertit aprendre usant-los.

Enginyeria civil

Construir l’edifici FARDATXO

Professorat: Lorenzo Marín y María Luz Gerbaudo, investigadors de l’Institut ICITECH-UPV

Pot un edifici resistir quan alguna cosa falla de manera inesperada, quan pateix un terratrèmol o davant un atemptat?. És el que podran descobrir en aquest taller, basat en les investigacions desenvolupades a l’Institut ICITECH-UPV i, en particular, per l’equip Building Resilient.

Podran aprendre els conceptes clau de la resistència estructural de manera divertida. Mitjançant reptes pràctics i la construcció de maquetes, posaran a prova les seues idees per a millorar les estructures i fer-les més segures; a través del joc, el disseny i l’observació, descobriran com l’enginyeria civil i, específicament, la ciència de les estructures pot salvar vides.

En aquest taller, la creativitat s’uneix amb l’enginyeria per a resoldre problemes reals.

Programa’l tu

Professorat: Francisco José Martínez. Dpto. de Comunicacions (ETSET)

L’objectiu d’aquest taller és que l’alumnat aprenga els esquemes bàsics de programació d’Arduino i interactue amb perifèrics que es troben al voltant del dispositiu a programar. D’aquesta manera, coneixerà com funciona un dispositiu electrònic programable, i com controla els subsistemes que es comuniquen directament amb els humans i amb subsistemes electromecànics. La intenció és fer reflexionar a l’alumnat sobre com pot funcionar des d’una màquina de venda automàtica que subministre refrescos o aperitius, fins a un cotxe o un avió de joguet radiocontrolat o un robot senzill.

La plataforma lliure maquinari/programari triada sobre la qual s’experimentarà és Arduino, i els perifèrics van des de botons, potenciòmetres i pantalles LCD, fins a servosistemes. L’elecció de la plataforma és per la seua senzillesa i economia. Els perifèrics triats són aquells que, molt probablement, podríem trobar en els exemples citats: en una màquina de venda automàtica hi ha botons que seleccionen begudes; hi ha servosistemes que desplacen els productes fins que cauen al dispensador; hi ha una pantalla LCD en el qual apareix el preu i el producte seleccionat.

La ciència a TikTok

Converteix la ciència de la UPV en un èxit de TikTok

Professorat: Luis Zurano, personal de l’Àrea de Comunicació (ACOM)

Saps que cada vegada més gent s’informa a través de TikTok?. T’atreviries a convertir en un vídeo de TikTok alguna de les notícies més destacades de la ciència que es desenvolupa en aquesta universitat?.

Aquest taller, organitzat per la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+I) de l’Àrea de Comunicació i l’equip del canal de TikTok de la Universitat Politècnica de València, et dona l’oportunitat de formar part per unes hores del nostre grup de TikTokers i comunicadors, amb la ciència UPV com a protagonista.

Belles Arts

Professorat: Esther Nebot i Pilar Sorian. Dept de Conservació i Restauració de Béns Culturals (CRBC).

En aquest taller de cianotípies, els estudiants descobriran com la ciència i l’art poden unir-se per a crear imatges màgiques utilitzant únicament llum solar, objectes quotidians i un antic procediment fotogràfic. La cianotípia, un dels primers processos històrics fotogràfics, permet obtenir imatges en un característic to blau intens a partir d’una reacció química fotosensible.

De manera divertida i participativa, l’alumnat aprendrà què ocorre quan uns certs compostos reaccionen amb la llum, com es forma una imatge sense càmera i per què el color “blau de Prússia” s’ha convertit en una icona de la fotografia primitiva. Després d’una breu introducció, cada estudiant experimentarà amb paper fotosensible, formes, transparències i composicions, i revelarà les seues obres en aigua com si es tractarà d’un laboratori fotogràfic xicotet.

Aquest taller fomenta la creativitat, la curiositat científica i el pensament experimental, i connecta conceptes de química, física i art visual. En finalitzar, cada participant s’emportarà la seua pròpia imatge solar, una peça única que combina imaginació i ciència.

Química

Taller ConCienciaT Química

Professorat: personal investigador de l’ITQ (CSIC-UPV)

L’Institut de Tecnologia Química (ITQ, CSIC-UPV) organitza aquests tallers científics, que acostaran a l’estudiantat, de manera amena i divertida, principis bàsics de la Química que poden trobar-se en el dia a dia, relacionats amb temes com les energies, l’alimentació o els nous materials.

Els tallers es presenten sota el nom ConCienciaT Química; són totalment interactius i en aquests l’alumnat aprèn Química amb experiments senzills, lúdics i alhora molt didàctics, per a entendre la importància de la Química en el nostre dia a dia.

Podran fer, per exemple, un volcà de lava casolà, experimentar amb pasta de dents per a elefants i amb flames de colors, o construir el seu propi indicador de pH casolà, entre altres activitats.

Aquesta activitat ofereix la possibilitat d’interaccionar en directe amb personal investigador de l’ITQ, que alhora fa demostracions i experiments al laboratori. És una oportunitat única de fer preguntes, i de qüestionar-se com de present i necessària és la Química és en el nostre dia a dia.

Matemàtiques

Taller de Jocs al Quadrat

Professorat: Macarena Trujillo, professora del Dept. de Matemàtica Aplicada (ETSA)

En la societat actual, en què, mirem on mirem, les matemàtiques són presents, resulta especialment important generar una cultura matemàtica. Experiències com la de Jocs al Quadrat ajuden a fomentar l’aspecte lúdic i cultural de les matemàtiques i tracten de vèncer la possible animadversió cap a aquesta disciplina.

A l’aula taller Jocs al Quadrat l’objectiu és fomentar la cultura matemàtica, facilitar la compressió dels conceptes d’aquesta ciència, contribuir-hi a la difusió i impulsar vocacions tecnològiques per mitjà de l’acostament a les matemàtiques. Tot això en un ambient lúdic amb jocs interactius en què els estudiants resolen diversos reptes matemàtics a partir d’una presentació atractiva, amb unes mínimes instruccions i materials senzills.