
Descobreix el teu potencial
Campus de València: Tallers
Tallers del primer quadrimestre
(octubre, novembre i desembre del 2025)
Geocerca
Atrapa el tresor amagat
Professorat: Rafael Ruiz , Àrea de Comunicació (ACOM) i Ricardo Pérez, Dpto. de Termodinàmica Aplicada (ETSEI)
La geocerca és un joc d’àmbit mundial basat en la geolocalització, és a dir, usa satèl·lits militars de milions de dòlars per a ajudar-nos a localitzar contenidors (geocontenidors o geoamagatalls) amagats pels mateixos usuaris i usuàries de Geocaching. Les persones participants es dirigeixen a unes coordenades GPS en concret i, llavors, tracten de trobar el geocontenidor (contenidor) ocult en aquesta ubicació.
El propòsit d’aquest taller és instruir l’alumnat participant sobre les bases i el funcionament del GPS i la geolocalització, així com l’aplicació d’aquesta tecnologia al joc de la geocerca, i també com es pot aplicar aquest joc a quasi qualsevol branca de la ciència, cosa que la dotaria d’una profunditat i diversitat que pocs jocs tecnològics sobre el terreny ofereixen
La ciència a TikTok
Converteix la ciència de la UPV en un èxit de TikTok
Professorat: Luis Zurano i Eva Tarazona, personal de l’Àrea de Comunicació (ACOM)
Saps que cada vegada més gent s’informa a través de TikTok?. T’atreviries a convertir en un vídeo de TikTok alguna de les notícies més destacades de la ciència que es desenvolupa en aquesta universitat?.
Aquest taller, organitzat per la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+I) de l’Àrea de Comunicació i l’equip del canal de TikTok de la Universitat Politècnica de València, et dona l’oportunitat de formar part per unes hores del nostre grup de TikTokers i comunicadors, amb la ciència UPV com a protagonista.
Pensament computacional
Computational thinking : Programació d’un joc de taula robòtic
Professorat: Francisco Rodríguez Ballester i Antonio Martí Campoy. Dpto. d’Informàtica de Sistemes i Computadors a l’ETSINF
El pensament computacional (Computational thinking) és un procés per a la resolució de problemes en el qual s’utilitzen, entre altres coses, mètodes de computació. Inclou habilitats de modelatge i descomposició d’un problema en problemes més senzills, processar dades, crear algorismes i generalitzar-los. Les tècniques de programació d’ordinadors permeten que el resultat del procés puga veure’s i avaluar-se.
En aquest taller l’alumnat va convertir un robot amb rodes en una pilota de pin-pong. Bé, més aviat en un disc d’hoquei i així jugar unes partides. Però no serà un disc qualsevol, tindrà una mica de vida pròpia i no sempre es mourà en línia recta. A més, el robot portarà incorporat el marcador del partit. Per a programar el robot s’utilitza el llenguatge de programació per blocs MakeCode, similar a Escratx. L’alumnat haurà de descompondre un problema complex en problemes més senzills, i fer ús dels sensors i actuadors del robot.
Geomática i drons
Descobreix com funcionen les naus no tripulades i les seues múltiples aplicacions
Professorat: Alfonso Fernández Sarria, Dpto. d’Enginyeria Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria (ETSEGCT)
El taller té per finalitat introduir als estudiants en el món de les aeronaus no tripulades (drons), oferint-los una activitat lúdica alhora que educativa en la qual descobriran com funcionen aquests robots voladors i les seues innombrables aplicacions. Aquestes abasten diferents disciplines, entre les quals s’inclo l’Enginyeria Geomàtica on s’han convertit en una eina de gran utilitat en la realització de treballs aeris per a elaborar cartografia o en la captura de dades en grans espais oberts.
Però també són utilitzats en àmbits com a infraestructures, transport, seguretat, entreteniment, salut, telecomunicacions i agricultura, entre diverses altres àrees. Des del simple entreteniment fins a la localització de persones en zones de difícil accés o en situacions de perill, són múltiples les funcionalitats que ofereixen aquests dispositius que ja s’estan utilitzant, per exemple, en resposta davant emergències i control de desastres naturals, en poder arribar més ràpid i fer diagnòstics gràcies a les seues cambres; en temes de planificació urbana, ja que permeten a baix cost i de manera instantània la visualització de la realitat del territori; per a quantificar els recursos forestals o avaluar danys per sequeres, incendis o plagues; etc.
Els assistents al taller coneixeran el funcionament i les parts bàsiques d’un dron, així com les condicions i reglament per al seu ús. En la part pràctica es farà una demostració de vol amb un dron que incorpora una càmera fotogràfica per a prendre una seqüència d’imatges del Poliesportiu de la UPV. S’indicarà com carregar les imatges i s’explicarà el programari per a manejar-les i crear un model 3DDirecció                     
.
Telèfons intel·ligents
La física que amaga el teu mòbil
Professorat: Juan Antonio Monsoriu. Dpto. de Física Aplicada (ETSEADI)
L’ús dels telèfons mòbils intel·ligents (smartphones) està present en la vida quotidiana molt més enllà de la funció de realitzar telefonades. Cada vegada utilitzem més aplicacions (app), que ens permeten fer tasques fins fa poc impensables.
Moltes d’aquestes aplicacions es basen en l’ús precís i adequat de diferents sensors integrats en l’estructura del nostre mòbil. Hi ha, per tant, un alt grau de tecnologia que converteix els telèfons mòbils en una bona eina per a fer demostracions científiques.
En aquest taller es proposen alguns experiments senzills de física i tecnologia que es desenvoluparan amb els sensors més comuns que trobem en els mòbils. Per exemple, a través d’aquests sensors, podrem veure com compta els passos el nostre telèfon; què permet convertir-lo en una brúixola, o com fotografiar el món microscòpic transformat de forma molt senzilla el mòbil en una càmera macro.

Robòtica
Programa el teu propi robot
Professorat: Leopoldo Armesto. Dpto. d’Enginyeria de Sistemes i Automàtica (ETSEADI)
Programa divertits robots educatius per a fer-los caminar, moure’s i ballar. Crea expressions de colors, sons i detecció d’obstacles, i controla’ls amb el mòbil de forma senzilla
Aquests robots han sigut creats per professorat i alumnes de l’ETSEADI (UPV), amb el propòsit de desenvolupar solucions de robòtica educativa que s’utilitzen en centres educatius. Estan basats en Arduino i l’eina de programació és senzilla d’usar, cosa que et permetrà aconseguir uns resultats molt vistosos en poc de temps.
Descobreix el fascinant món de la robòtica a través d’aquests petits joguets i veuràs com és de divertit aprendre usant-los.

Enginyeria civil
Construir l’edifici FARDATXO
Professorat: Lorenzo Marín y María Luz Gerbaudo, investigadors de l’Institut ICITECH-UPV
Pot un edifici resistir quan alguna cosa falla de manera inesperada, quan pateix un terratrèmol o davant un atemptat?. És el que podran descobrir en aquest taller, basat en les investigacions desenvolupades a l’Institut ICITECH-UPV i, en particular, per l’equip Building Resilient.
Podran aprendre els conceptes clau de la resistència estructural de manera divertida. Mitjançant reptes pràctics i la construcció de maquetes, posaran a prova les seues idees per a millorar les estructures i fer-les més segures; a través del joc, el disseny i l’observació, descobriran com l’enginyeria civil i, específicament, la ciència de les estructures pot salvar vides.
En aquest taller, la creativitat s’uneix amb l’enginyeria per a resoldre problemes reals.

Restauració
Recuperar les Memòries/ Salvem les fotos UPV
Professorat: Esther Nebot i Pilar Soriano, Dpto. de Restauració (FBB.AA)
En aquest taller presentem el projecte “Recuperar les Memòries/Salvem les fotos UPV”, que naix després de la DANA d’octubre de 2024 per a rescatar fotografies familiars danyades per les inundacions, amb la finalitat de posar en valor la fotografia familiar com a part essencial de la nostra memòria personal i col·lectiva. Aquest projecte està impulsat des de la Facultat de Belles Arts i l’Institut de Restauració del Patrimoni i hi participen docents, investigadors, estudiants i egressats dels estudis de Conservació i Restauració i de Belles Arts.
En el taller es mostrarà l’objectiu del projecte: preservar la memòria de les famílies afectades, per a reivindicar la fotografia domèstica com a patrimoni cultural. Dialogarem amb els i les participants sobre la importància de conservar aquests arxius domèstics i el paper que exerceixen en la transmissió d’històries i afectes.
Com a activitat central, involucrarem  l’alumnat en la reflexió de la fotografia familiar significativa, i convidarem a compartir-ne la història amb el grup, per a reflexionar sobre el seu context, protagonistes i records associats a la fotografia de la seua família. Aquesta dinàmica fomenta la connexió intergeneracional, la consciència del valor documental de la quotidianitat i el reconeixement de la fotografia com a testimoniatge íntim i històric

Biomaterials
Crea els teus propis hidrogels
Professorat: Arantxa Martínez, personal investigador del CBIT-UPV (Centre de Biomaterials i Enginyeria Tissular)
En el CBIT dissenyem nous biomaterials capaços de recrear el microambient cel·lular de diferents teixits i òrgans. Això ens permet imitar les condicions naturals i patològiques d’òrgans com el fetge i així poder modelitzar malalties en plataformes in vitro compostes per cèl·lules i els biomaterials desenvolupats. Això suposa un avanç crucial per a conèixer els mecanismes ocults de malalties i poder testar nous fàrmacs.
En aquest taller, podràs sentir-te com un científic per un dia i descobrir com realitzem aquests models 3D en els nostres laboratoris. Podràs fer els teus propis hidrogels i comprovar com es comporten les cèl·lules en el seu interior.
Conservació de plantes
De quants cultius en podries reconèixer les llavor?, com sabries si una llavor està viva?
Professorat: Personal investigador del Banc de Germoplasma del COMAV-UPV
El Banc de Germoplasma del COMAV és un servei de la UPV els objectius del qual són: localitzar, recol·lectar, conservar i promoure la utilització de plantes considerades d’interès prioritari per a la nostra societat. Es tracta d’un dels majors bancs de cultius hortícoles d’Espanya i d’Europa. En l’actualitat, conserva llavors de més de 13.000 varietats de cultius hortícoles, principalment d’aquelles amenaçades d’extinció.
A través d’aquest taller, l’estudiantat visitarà les instal·lacions i les cambres frigorífiques on es conserven els més de 30.000 pots de vidre amb les llavors. Aprendran a reconèixer llavors que fins ara no havien vist. Sabran distingir les llavors vives de les que han perdut la seua viabilitat mitjançant l’ús de tècniques de tinció, les mateixes que s’utilitzen per a veure la viabilitat del pol·len. I, sobretot, tindran oportunitat de conèixer de primera mà tots els secrets del funcionament i la important labor que realitzen els bancs de germoplasma com el de la UPV.
Impressió en 3D
Aprèn a crear els teus propis objectes en 3D!
Professorat: Manuel Martínez Torán, Dpto. de Dibuix (ETSEADI)
El taller introdueix els alumnes en la fabricació additiva a partir d’una senzilla eina de disseny assistit per ordinador i els permet conèixer el funcionament bàsic de la impressió 3D.
La fabricació additiva té 40 anys d’història. Les diferents tecnologies existents que han donat lloc a les actuals començaren a utilitzar-se com a sistemes de prototipatge ràpid, amb què estigueren inicialment vinculades al disseny industrial i mecànic. Des de fa 15 anys aquestes tecnologies finalitzaren amb les seues patents, reduïren els costos i, en part, es dirigiren a un mercat no industrial, per a passar a ser conegudes popularment des d’aquell moment com d‘impressió 3D. Actualment, aquest tipus de tecnologies s‘estan integrant en moltes classes d’empreses industrials i tecnològiques, bé de sectors tradicionals, com d’empreses que aporten valors afegits i d’innovació tecnològica. Sectors com ara la salut, automoció, aeroespacial, ferroviari o naval estan integrant aquestes tecnologies en els processos o els productes.
Els alumnes treballaran amb dos senzills programes amb què realitzaran una pràctica que permet conèixer el funcionament de la fabricació additiva. En acabant, llançarem un desafiament de disseny i valorarem les millors idees digitals per a rebre, posteriorment, un record del pas pel taller. 
Arduino
Programa’l tu
Professorat: Francisco José Martínez y Pablo Beneit. Dpto. de Comunicacions (ETSET)
L’objectiu d’aquest taller és que l’alumnat aprenga els esquemes bàsics de programació d’Arduino i interactue amb perifèrics que es troben al voltant del dispositiu a programar. D’aquesta manera, coneixerà com funciona un dispositiu electrònic programable, i com controla els subsistemes que es comuniquen directament amb els humans i amb subsistemes electromecànics. La intenció és fer reflexionar a l’alumnat sobre com pot funcionar des d’una màquina de venda automàtica que subministre refrescos o aperitius, fins a un cotxe o un avió de joguet radiocontrolat o un robot senzill.
La plataforma lliure maquinari/programari triada sobre la qual s’experimentarà és Arduino, i els perifèrics van des de botons, potenciòmetres i pantalles LCD, fins a servosistemes. L’elecció de la plataforma és per la seua senzillesa i economia. Els perifèrics triats són aquells que, molt probablement, podríem trobar en els exemples citats: en una màquina de venda automàtica hi ha botons que seleccionen begudes; hi ha servosistemes que desplacen els productes fins que cauen al dispensador; hi ha una pantalla LCD en el qual apareix el preu i el producte seleccionat.
