Simbiosi universitat-empresa

L'IGIC-UPV i l'empresa valenciana Venalsol desenvolupen un sistema que redueix un 40% la despesa en il·luminació industrial i vial

[ 18/02/2015 ]
Simbiosi universitat-empresa

Un equip format per Tomás Sogorb, José Pelegrí Sebastiá i José Vicente Llario Sanjuan, de l'Institut d'Investigació per a la Gestió Integrada de les Zones Costaneres del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (IGIC-UPV), i l'empresa Venalsol, han desenvolupat, han patentat i estan començant a comercialitzar un mòdul racionalitzador d'energia que permet un increment de l'estalvi energètic d'un 40% en la il·luminació industrial i vial.

Aquest descens en el consum energètic se suma al ja oferit per la tecnologia de partida, la il·luminació per inducció electromagnètica, que ja suposa un estalvi mitjà del 50% pel que fa a la il·luminació tradicional.

Jaume Peiró, enginyer industrial per la UPV, un dels líders de Venalsol

L'empresa Venalsol està liderada per dos emprenedors valencians -Jaume Peiró (34 anys), enginyer industrial per la UPV, i Vicente Pellicer (37 anys), titulat en Electrònica- els quals han decidit apostar per la diferenciació basada en la innovació, tal com afirma aquest últim: "Com a empresa, volíem aconseguir una tecnologia més robusta i fiable que l'existent. Per això cerquem el suport de la UPV".

Des d'aquesta, sota el guiatge de Soborb, Pelegrí i Llario, i amb el suport d'Antonio Bou -tècnic de suport a la recerca i la docència en l'àrea de les telecomunicacions- s'ha desenvolupat el prototip no comercial en el qual s'ha basat el producte patentat.

Exemple dels excel·lents resultats de la col·laboració universitat-empresa

Pepe Pastor, director del campus de Gandia de la UPV, ha destacat que la patent desenvolupada entre el grup d'investigadors de la UPV i els joves emprenedors que lideren l'empresa Venalsol és un exemple dels excel·lents resultats que pot donar la col·laboració universitat-empresa.

"A la UPV i, en concret, al campus de Gandia, disposem d' instal·lacions excel·lents, investigadors i personal de suport. Tot això, unit a l'embranzida emprenedora dels nostres titulats, ens pot convertir en un gran motor econòmic i d'innovació".

Característiques del sistema patentat

Tomás Sogorb, un dels investigadors de la UPV participants en el desenvolupament del mòdul racionalizador d'energia, explica que aquest ha sigut dissenyat per a mantenir sempre un factor de potència pròxim a 1, és a dir, la màxima eficiència, tant quan està aportant un 100% de llum com quan el nivell és inferior.

"El mòdul s'autocalibra", indica Sogorb, "amb la qual cosa s'aconsegueix major estabilitat i menor vulnerabilitat enfront de les baixades de tensió en els trams finals dels carrers. També es redueix el consum d'energia reactiva, que no s'aprofita però sí que es consumeix i, per tant, es paga".

"En altres sistemes d'il·luminació, el factor de potència empitjora i el consum d'energia reactiva augmenta quan, a partir de certes hores de la matinada, es redueix el nivell de llum per a estalviar energia, fet obligatori en il·luminació vial", explica l'investigador de la UPV.

Mecanismes de control incorporats al sistema

En l'àmbit de la fiabilitat, el seu company José Vicente Llario explica que hi ha mecanismes de control incorporats al sistema com a tancaments de contactes i autotemporitzadors. "D'aquesta forma", afirma Llario, "pot adequar-se a sistemes de control horari o de presència que activen o desactiven el mòdul i, per tant, s'aconsegueix una racionalització del cost energètic".

A més, segons José Pelegrí, "un altre avantatge del mòdul -que incideix directament en el confort i cansament visual- és que es tracta de l'únic sistema de reducció de flux lumínic que no interfereix mitjançant microtalls en l'energia que alimenta el llum, com sí que ocorre amb la dimerització LED, per la qual cosa no es produeixen parpellejos".

L'R+D+I en Venalsol

Vicente Pellicer, coordinador d'R+D+I de Venalsol, explica que la idea del projecte va sorgir d'una reunió amb l'Agència Valenciana de l'Energia (AVEN), en la qual es va plantejar que els sistemes instal·lats en les poblacions havien de poder reduir el seu nivell de llum a partir de certes hores i ser compatibles amb els actuals sistemes de reducció de flux en capçalera implantats en molts municipis de la Comunitat Valenciana.

"Estudiem les possibilitats existents en el mercat", indica Pellicer, "i constatem que tots els sistemes presentaven problemes quant a fiabilitat, eficiència i altres paràmetres. Estem parlant de projectes que requereixen una gran inversió i, per tant, han de ser molt robusts, amb un nivell baix d'incidències. De gens serveix estalviar d'una banda, si s'incrementen els costos de manteniment d'una altra".

Per la seua banda, Jaume Peiró, emprenedor en la direcció de Venalsol, afirma que la il·luminació per inducció electromagnètica presenta, a més, altres avantatges: "Aporta major confort visual gràcies a l'efecte tricromàtic, ja que, igual que en un televisor, s'emet llum composta en tres colors. Així, s'aconsegueix una definició més perfecta de l'entorn, no focalitza i no produeix enlluernament".

"A més", conclou l'enginyer industrial de la UPV, "és molt fiable, com s'ha demostrat en instal·lacions algunes de les quals ja tenen quatre anys d'antiguitat. En l'actualitat, es troba en poblacions com Teresa de Cofrents, Palma de Gandia, Beniarjó o Almiserà, i també en empreses com la planta de General Motors a Figueruelas -amb més de 5.000 punts de llum instal·lats- o el Ministeri d'Economia d'Itàlia".

Notícia UPV-TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Cancerless Cancerless