Rècord en claus quàntiques

Investigadors de la UPV han desenvolupat una tècnica que permet la transmissió simultània i en paral·lel de múltiples claus quàntiques a través de fibres òptiques.

Investigadors de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) de la Universitat Politècnica de València han aconseguit un nou rècord mundial en el camp de les comunicacions quàntiques per fibra òptica en desenvolupar una tècnica que permet la transmissió simultània i en paral·lel de múltiples claus quàntiques aprofitant al màxim l'espectre disponible i emprant components comercials.

Per a això, l'equip de vuit investigadors compost per Antonio Ruiz, Waldimar Amaya, Alfonso Martínez, Victor García Muñoz, David Calvo, Juan Guillermo Rozo, José Mora i José Capmany ha adaptat dues tècniques d'agrupació o multiplexació de canals -emprades en comunicacions de banda ampla clàssiques- a la transmissió quàntica de claus. El treball d'adaptació és molt exigent, ja que implica la transmissió i processament de senyals extremadament febles, a causa que la informació és transportada per un únic fotó en cada canal.

Fins avui el major nombre de claus transmeses de forma simultània era de tres, resultat obtingut per investigadors d'un consorci japonès liderat per la companyia NEC, que van emprar tres longituds d'ona o colors de llum diferents. L'ús d'una longitud d'ona per clau suposa un considerable desaprofitament espectral, ja que la velocitat de transmissió de cada clau és de poques desenes de kilobits per segon.

La tècnica desenvolupada pels investigadors de l'iTEAM, i patentada per la UPV, intercala un pas previ d'agrupament en radiofreqüència de les claus abans d'emprar una longitud d'ona per a enviar-los.

Una altra particularitat del sistema és la de permetre que per la fibra es transporten canals quàntics juntament amb canals de dades estàndard. Aquests últims són molt intensos, per la qual cosa, si el sistema no es dissenya adequadament poden col·lidir amb els primers i inutilitzar-los.

Els resultats preliminars d'aquesta investigació es publiquen en les revistes Optics Letters i IEEE Photonics Journal.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Hola! Hola!
El curs 2024-2025 arranca en la UPV amb un missatge: ací, tu eres l'estrela