Projecte SREC

VRAIN-UPV treballa en un desenvolupament automàtic de programari amb IA que millorarà la qualitat i reduirà temps i costos per a les empreses d'aquest sector

[ 24/05/2024 ]

Membres de l'equip d'investigació del grup Mètodes de Producció de Programari (PROS) de l'Institut Universitari Valencià d'Investigació en Intel·ligència Artificial (VRAIN) de la Universitat Politècnica de València (UPV) estan treballant en un programari que integra intel·ligència artificial i programació conceptual no code, sense codi.

Els models conceptuals s'utilitzen per a ajudar les persones a simular o comprendre els sistemes, a més de per a generar el codi amb tota la informació important de l'entitat o empresa analitzada.

En aquest sentit, el procés de programació conceptual proposat reduirà temps i costos de desenvolupament, i en ser implementat de manera automàtica, evitarà errors que són habituals en els processos convencionals de desenvolupament de programari.

El treball està sent desenvolupat dins del marc del projecte SREC (Agile development of Systems from REquirements to Code). Una de les seues principals aportacions és la incorporació de solucions àgils en el disseny de sistemes. SREC incorpora un mètode de modelatge que permet el desenvolupament automàtic de programari correcte i eficient utilitzant mètodes àgils.

Al costat d'aquesta novetat, un altre dels aspectes clau és la incorporació de tècniques d'intel·ligència artificial per a assegurar la qualitat del sistema.

D'aquesta manera, s'aconsegueix la fiabilitat i correcció en la conversió de models organitzacionals i de requisits en les seues representacions de programari corresponent.

Mitjançant tècniques d'aprenentatge automàtic se cerca predir la comprensibilitat dels models conceptuals usats per a representar els objectius estratègics d'una organització. Per exemple, mentre es dibuixa un model d'estratègies de negoci, pot haver-hi un assistent que aconsella, d'entre diverses alternatives de modelatge, quin millora la comprensibilitat del model i el fa més senzill.

El model predictiu per a la tècnica d'aprenentatge automàtica s'entrena a partir d'estudis d'usabilitat orientats a entendre la informació inclosa en els models. En aquests estudis participen estudiants de grau, postgrau i professionals associats a tecnologies programari i la seua gestió. Els resultats ajuden a millorar el procés de creació de nous models estratègics que tenen en compte els patrons de comprensibilitat prèviament identificats.

Modelatge sense codi

Tal com explica l'investigador principal d'aquest projecte en l'institut VRAIN de la UPV, Óscar Pastor, “en l'actualitat està molt de moda en el sector del programari el low code generation per a produir aplicacions amb poca càrrega de codi convencional i de manera molt intuïtiva, però en aquest cas la tendència és encara més trencadora perquè es tracta de no code, sense codi: són simplement els models conceptuals els que generaran el codi incloent-hi tota la informació rellevant de l'organització analitzada, que és transformada en programari executable”.

I afig que la integració per al disseny àgil i d'aprenentatge automàtic en un mètode de producció de programari “permetrà que les eines actuals de desenvolupament de programari produïsquen, no sols millors productes, sinó un millor suport per a les activitats de modelatge. Els resultats experimentals mostren que els models produïts amb aquestes addicions fan un pas avant en qualitat respecte a altres eines i tècniques amb un enfocament similar, la qual cosa permetrà millores en la productivitat i qualitat del desenvolupament de programari”.

El projecte SREC, que va començar al setembre de 2022 i és un projecte nacional finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació, culminarà al setembre de 2025. En aquests moments l'equip de treball format per vuit investigadors de VRAIN i quatre de la Universitat de València està treballant en la integració tecnològica dels diversos components de l'eina. El projecte traslladarà els resultats a empreses tecnològiques i de programari, a més d'entitats públiques de l'àmbit sanitari, tant nacionals com internacionals, amb les quals col·labora.

Trens més silenciosos Trens més silenciosos
Un equip de la UPV guanya el premi Talgo a la Innovació Tecnològica amb un projecte que aconsegueix mitigar el soroll de rodadura ferroviari
UPV Sènior 2024-2025 UPV Sènior 2024-2025
Un total de 2144 persones se sumen enguany a la formació per a majors de 55 anys, 800 més que el curs passat