El repte de la descarbonització

L'Ajuntament i la UPV s'uneixen per a convertir València en ciutat climàticament neutra el 2030

[ 12/01/2022 ]

Joan Ribó, alcalde de València, i José E. Capilla, rector de la Universitat Politècnica de València (UPV), han signat al Saló de la Xemeneia de l'Ajuntament de la capital valenciana el protocol València, ciutat climàticament neutra el 2030, acord que implica l'aliança entre l'Ajuntament i la UPV per a convertir València en una de les 100 ciutats europees seleccionades per la Comissió Europea al mes de març vinent amb l'objectiu de convertir-se en climàticament neutres abans del 2030.

Amb aquesta meta, a partir d'aquest moment, el campus de Vera es convertirà en laboratori i banc de proves per a generar coneixement sobre la descarbonització i poder aplicar-ho als barris; oferirà assessorament científic, i impulsarà projectes docents i d'investigació.

La descarbonització, objectiu clau per a la sostenibilitat global, consisteix en l'eliminació del carboni de la producció elèctrica, i procedir a basar aquesta en energies alternatives i netes, de manera que es produïsca una reducció dràstica de les emissions fins a aconseguir que s'emeta únicament la quantitat que el planeta és capaç d'absorbir.

Ribó destaca el binomi universitat-ciutat

Després de la signatura, Ribó ha destacat “el binomi universitat-ciutat” per a fer front a la neutralitat climàtica, “el gran repte per a la dècada vinent i que determina un model de ciutat no solament orientat a la sostenibilitat, sinó també a la salut, l'equitat i la prosperitat de les persones”.

Així mateix, l'alcalde ha manifestat la seua “profunda satisfacció” per aquesta iniciativa conjunta que li permet “estar braç a braç amb l'ensenyament, la recerca i la innovació. Fer de València una ciutat descarbonitzada és una cosa que l'Ajuntament no pot fer sol; ho hem de fer entre les grans institucions”.

En aquest sentit, Ribó ha subratllat la col·laboració amb la UPV, ja que “ens permet plantejar-nos les noves energies, com l'energia fotovoltaica, altres formes de mobilitat, altres formes de producció d'aliments o formes d'habitatge diferents”, qüestions que, ha assenyalat l'alcalde, “s'estudien i s'investiguen a la UPV”.

Capilla: “Volem ser la primera universitat espanyola neutra en emissions”

Per part seua, el rector ha establit un objectiu clar: “El nostre campus ha de ser un exemple d'aquesta transformació. Volem ser la primera universitat espanyola neutra en emissions. Hi ha molt de treball per fer, però l'objectiu és possible”.

Capilla, que ha recordat que la UPV “és una institució molt compromesa amb el territori i, al seu torn, una universitat global amb gran volum de cooperació internacional”, ha assenyalat que la politècnica valenciana ha de ser “part fonamental” d'aquest projecte.

“El campus de Vera és un espai molt interessant per totes les possibilitats que ofereix, i farem que continga bancs de proves que puguen servir d'ajuda a l'Ajuntament en altres llocs. Convertirem la UPV en un living lab, un laboratori vivent, i amb això guanyarem tots”, ha afegit el rector.

En aquest aspecte, Capilla ha afegit que “els jardins verds que veiem pertot arreu potser no seran els més apropiats per a la climatologia i l'escassetat d'aigua que tenim ací. El campus de Vera té unes necessitats de reconversió i treballarem en aquesta línia”.

Personalitats presents

Durant la firma de la declaració, l'alcalde i el rector han estat acompanyats per Sergi Campillo, vicealcalde i regidor d'Ecologia Urbana; Carlos Galiana, regidor d'Innovació; Alejandro Ramón, regidor d'Emergència Climàtica i Transició Energètica; Débora Domingo, vicerectora de Desenvolupament Sostenible dels Campus de la UPV; Lola Raigón, directora de l'Àrea de Transició Verda de la UPV; Carla Montagud, subdirectora de Desenvolupament Sostenible de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial (ETSEI-UPV) i directora de la Càtedra de Transició Energètica Urbana de la UPV; Iván Cuesta, de la Càtedra de Transició Energètica Urbana de la UPV; Guillermo Palau, de l'institut INGENIO (UPV-CSIC), i Dionisio Ortiz, director de la Càtedra Nova Transició Verda de la UPV.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera