Diana Morant, en la UPV

La ministra de Ciència i Innovació anuncia noves iniciatives per a millorar les condicions laborals del personal investigador a Espanya

[ 09/12/2021 ]

La ministra de Ciència i Innovació, Diana Morant, ha visitat avui la Universitat Politècnica de València (UPV), on ha participat en un Encuentro SER, que s'ha celebrat a la Ciutat Politècnica de la Innovació.

En la inauguració de l'acte, el rector de la UPV, José E. Capilla, ha remarcat el lideratge de la Politècnica de València entre les universitats tecnològiques del país i ha defensat el paper essencial de les universitats en el sistema de ciència, tecnologia i innovació, al mateix temps que ha reclamat la necessitat d'una major inversió i de menys burocracia.

“Estem molt bé en els rànquings, però podríem estar molt millor, si l'entorn ens ho permetera. I l'entorn no és exclusivament el finançament, que ho és i només cal mirar les estadístiques. Aquestes xifres reflecteixen el pobre finançament que té la investigació a Espanya, per davall del 60% de la mitjana europea, una situació realment penosa. Però, a més, tenim també una burocràcia asfixiant que no deixa treballar als investigadors i una sèrie de normes que han de canviar”, ha destacat José E. Capella.

Per part seua, la ministra Diana Morant ha anunciat noves iniciatives per a millorar les condicions laborals del personal investigador a Espanya i ha destacat la importància d'invertir més en ciència i en innovació al nostre país, “com arrepleguen ja els Pressupostos Generals de l'Estat”, si bé ha incidit en la importància del sector privat. “La xifra d'inversió en ciència respecte al PIB que ha d'aconseguir Espanya com a país és del 2%, però ací ha d'haver-hi inversió pública i inversió privada. Els països on més s'inverteix en ciència i innovació, per exemple, Alemanya, el 70% de la inversió és del sector privat i el 30% públic. Per tant, també hem de ser capaços de fer que les empreses siguen més innovadores”, ha apuntat la ministra Morant, al mateix temps que ha remarcat el seu objectiu per “retenir el talent i accelerar la transferència de coneixement al sistema productiu”.

Morant ha destacat també un dels grans salts que el sistema científic espanyol donarà en els pròxims mesos: canviar el tipus i la duració dels contractes d'investigadors, que actualment solen tenir una duració de quatre anys i són d'obra i servei, cap a un nou model de contractes indefinits que fomenten la permanència i l'excel·lència del sistema científic nacional. A més, ha anunciat un nou pla per a ajudar al fet que tots els investigadors que s'han anat fora d'Espanya a treballar per motius econòmics puguen tornar, i ha destacat el treball del seu departament per a augmentar la taxa de reposició perquè les places dels investigadors que es jubilen no es queden vacants.

La ministra de Ciència i Innovació ha destacat també com la ciència ha sigut clau per superar la pitjor etapa de la pandèmia, la qual cosa també ha permès que la ciutadania es més conscient del seu valor per a la resolució dels seus problemes.

L'acte ha sigut clausurat pel president de la Generalitat, Ximo Puig, per a qui “el futur està en la ciència i la innovació”. Puig ha incidit en la necessitat que el sector públic “no siga un fre” per a la ciència i ha reclamat una major aposta per la innovació per part de tots els poders públics.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla