Èxit sense precedents
La UPV i Frutinter aconsegueixen les primeres clementines del món certificades amb petjada de nitrat zero
[ 21/10/2021 ]
En la imatge, d'esquerra a dreta: Pedro Beltrán (director de la Càtedra Frutinter-UPV), Jorge Usó (director comercial de Frutinter), Pilar Usó (directora financera de Frutinter), Manuela Yllera (directora de certificació de Food Rina Iberia) i Javier Usó (director general de Frutinter)
La Universitat Politècnica de València (UPV) i Frutinter, empresa de referència nacional i internacional en l'àmbit de la producció, el processament i la distribució de fruites (taronja, mandarina, meló i meló d'Alger), han aconseguit les primeres clementines del món certificades amb petjada de nitrat zero, una fita sense precedents resultat de la càtedra subscrita entre totes dues entitats al juliol del 2018 amb la finalitat de promoure el desenvolupament sostenible en explotacions agrícoles gràcies a l'aplicació de tecnologies innovadores i la metodologia intel·ligent (smart).
El sistema desenvolupat integra una xarxa de sensors al camp coordinada amb altres sensors remots, que permeten conèixer, en temps real, els desenvolupaments vegetatius i l'estrès dels cultius, a més de dur a terme una previsió microclimàtica de la finca.
D'aquesta manera, el personal investigador de la UPV i Frutinter obtenen tota la informació necessària per a dur a terme un diagnòstic precís de la terra i el seu entorn, que facilita l'adequació tant del reg com de la fertilització a les condicions concretes del moment.
Gràcies a això, l'equip UPV-Frutinter ha obtingut uns resultats d'impacte, ja que no solament ha aconseguit un major rendiment productiu i una millora en el calibre de la fruita, sinó que, a més, ha reduït fins a un 65% la quantitat d'adob emprat en el procés.
Avanç clau en una zona amb alts nivells de contaminació dels aqüífers per excés de nitrat
L'avanç, tal com indica Pilar Usó, directora financera de Frutinter, “és especialment important perquè ens trobem en una zona amb una contaminació elevada dels aqüífers per excés de nitrat i, amb el nou sistema desenvolupat, la dosi de nitrogen aportada a la planta és estrictament la necessària”.
I tot això, a més, sense perdre a nivell productiu ni qualitatiu. Més aviat, al contrari, tal com explica Pedro Beltrán, director de la Càtedra Frutinter - UPV, investigador de l'àrea de recerca d’Energia i Medi Ambient UPV (AQUMA, RC) i professor del Departament de Física Aplicada de la UPV: “A la finca de Las Pedrizas (Castelló), el 2019, vam obtenir ja un increment de 8.000 quilos per hectàrea i augmentem un 10% el calibre 1X-2, i el 2020, any en què es va fer el cicle complet amb el nou sistema, incrementem la producció en 10.500 quilos per hectàrea i augmentem el calibre 1X-2 un 9% més respecte a l'any anterior; apleguem així en aquesta finca ja al 62% de calibre 1X-2 en clementines i, el més important, sense lixiviar nitrat al subsol (petjada de nitrat zero)”.
Aquest assoliment, “impensable fa a penes 10-15 anys, és tan sols el principi”, afirma Javier Usó, director general de Frutinter, “ja que, si no seguim aquest camí, ho passarem malament a nivell de salut, tant a nivell individual com del planeta”.
Tradició i qualitat
Amb més de 60 anys d'experiència a l’esquena, Frutinter és una firma d'origen familiar a l'alça en els últims anys. Convertida en referència del sector, la companyia té la seu central a Vila-real (Castelló) i, en l'actualitat, controla més de 1.400 hectàrees de producció.
A nivell nacional, Frutinter està present en els dos principals mercats de fruita (Mercabarna i Mercamadrid) i, a nivell internacional, els seus productes es comercialitzen a Polònia, Itàlia, França, el Regne Unit, el Canadà, l’Orient Pròxim i Centreamèrica.
Notícies destacades
La UPV, en l'elit científica mundial
121 investigadors i investigadores de la UPV figuren en el World's Top 2 % Scientists de la Universitat de Stanford
Palestina: 75 anys d'ocupació, resistència i dignitat
Periodistes, activistes i responsables d'ONG en favor de la pau i la defensa dels drets humans es reuneixen el divendres 30 de gener a la UPV en una jornada de reflexió acadèmica i ètica sobre el conflicte, inscriu-t'hi i ves-hi!
Premi Imparable a la Innovació en Pacients
L'investigador de la UPV Jordi Linares rep el guardó pel projecte de recuperació de veu amb intel·ligència artificial desenvolupat per al malalt d'ELA Fran Vivó
Els reis visiten el projecte "Salvem les fotos UPV / Recuperar les memòries"
La iniciativa de la UPV ha permès recuperar, conservar i restituir vora 340.000 fotografies danyades per la dana (de 3.000 àlbums de 400 famílies)
Amb els més vulnerables
La UPV potencia la històrica Càtedra d'Infància i Adolescència, referència estatal i amb més de dotze anys d'història i compromís social
A la recerca del talent UPV
La Universitat Politècnica de València i Oracle signen un conveni per a fomentar la formació en Tecnologies de la Informació