Monitoratge instantani

Un equip del campus de Gandia UPV idea un nou sistema de control de persones infectades amb COVID-19 en residències de majors

[ 31/08/2020 ]

Un equip d'investigadors del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha ideat un nou sistema per a residències de majors que facilita el monitoratge en temps real de persones infectades amb COVID-19.

Es tracta d'un sistema sense fil, de baix cost i molt senzill ús que permet controlar en tot moment els signes vitals dels pacients. A més, és capaç d'alertar al personal mèdic i d'infermeria en el cas que existisca algun problema que requerisca d?una intervenció immediata.

Control de signes vitals

El sistema es compon d'una app Android (RTM-COVID) i un dispositiu electrònic -a manera de cinturó pèlvic- que, a través de diferents sensors, permet monitorar signes vitals com la temperatura, la pressió arterial, la freqüència cardíaca i la saturació d'oxigen o sang en l'orina. Així mateix, també pot controlar la cadència respiratòria de la persona que ho porta, detectant a l'instant si aquest presenta alguna dificultat per a respirar o altres problemes com esgarrifances o dispnea.

Totes les dades arreplegades pels diferents sensors del sistema es registren i processen en la xarxa de la pròpia residència, a través d'un servidor local, per a preservar la privacitat dels pacients i les seues dades clíniques.

Enviament d'alertes

"El sistema", expliquen els investigadors UPV Jaime Lloret i Marta Botella-Campos, "realitza un processament d'informació, transparent per a l'usuari, combinant les dades procedents de tots els sensors; analitza l'obtingut de manera conjunta, i determina si existeix alguna situació que precise d'assistència".

D'aquesta manera, a través de l'aplicació, el personal mèdic i d'infermeria pot estar informat, en temps real, del nivell d'emergència dels pacients i, si existeix una alerta, el podran saber a l'instant, ja que el sistema els envia una alarma als seus mòbils o tabletes.

"Aquests missatges", indica Sandra Sendra, també integrant de l'equip UPV, "només s'enviaran quan el nivell d'urgència siga groc o superior, la qual cosa significa que el metge tindrà 60 minuts o menys per a visitar a un pacient. Entre la informació proporcionada en aquests missatges, l'usuari podrà veure el nivell d'urgència determinat pel color de la icona, així com el nom del pacient que necessita atenció mèdica i la causa de l'alerta".

Per a determinar la urgència, el sistema es basa en el triatge de Manchester, que classifica als pacients en cinc categories, cadascuna de les quals porta associat un codi de color i un temps màxim d'atenció.

Al mateix temps, la solució ideada per l'equip del campus de Gandia de la UPV ajuda el personal mèdic a fer un seguiment d'altres paràmetres subjectius com dolor muscular, marejos, expectoració de sang, etc.

Resposta a una necessitat evident

Segons apunten els investigadors de la UPV, la crisi sanitària ocasionada pel virus SARS-CoV2 ha evidenciat la necessitat de dotar als professionals mèdics de mètodes de monitoratge no presencials que permeten realitzar un seguiment de l'evolució dels pacients infectats i rebre alertes quan el seu estat empitjore.

En aquest sentit, si bé existeixen aplicacions destinades a l'assistència de pacients afectats de malalties tals com la diabetis o els accidents cerebrovasculars, la major part d'aquests sistemes estan basats en la introducció manual de dades i, donat el desconeixement de les afeccions provocades per la COVID-19, no han sigut implementats mètodes de monitoratge i seguiment específics que permeten agilitar el triatge de pacients i dur a terme un ús més eficient dels recursos disponibles.

"Per això", afig Lloret, "hem ideat aquest sistema per a monitorar els signes vitals dels pacients infectats per la COVID-19 en residències i avisar del seu estat als professionals mèdics encarregats de la seua supervisió".

Accés restringit i supervisat

"Encara que l'aplicació podrà descarregar-se des de Google Play o App Store de forma gratuïta", prossegueix Lloret, "el seu accés serà restringit i haurà de ser supervisat pel departament d'IT de cada organisme, amb la finalitat de garantir la privacitat i la seguretat de la informació".

"D'altra banda", conclou, "atès que l'accés al sistema es farà de forma local, la instal·lació del servidor i la base de dades pot dur-se a terme de forma ràpida i senzilla, permetent d'aqueixa manera la seua utilització per part dels diferents organismes amb major celeritat".

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera