323 reconeixements per part de l'ANECA

El personal investigador de la UPV, al capdavant de les universitats espanyoles en transferència de coneixement

[ 09/07/2020 ]

323 investigadors i investigadores de la Universitat Politècnica de València (UPV) han vist reconeguda per primera vegada la seua activitat de transferència de coneixement i tecnologia per l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA).

La xifra situa el personal investigador de la UPV en el podi de les universitats espanyoles en transferència del coneixement, i, si es té en compte la relació entre sexennis concedits i el nombre total de professorat, la UPV es posiciona com la millor entre les grans universitats del país.

Més de la meitat del personal investigador, avaluat positivament, quasi 8 punts per damunt de la mitjana

Així mateix, el percentatge d'investigadores i investigadors de la UPV avaluats positivament és també dels més alts. Segons les estadístiques publicades per l'ANECA, assoleix el 50,31%, quasi 8 punts per damunt de la mitjana de totes les institucions avaluades, que se situa en el 42,47%.

A més, la UPV figura com la primera de les politècniques del país quant al nombre total de sexennis concedits i encapçala també la classificació de totes les universitats valencianes.

La convocatòria va ser llançada al novembre del 2018 per la Comissió Nacional per a l'Avaluació de l'Activitat Investigadora (CNEAI), integrada en l'ANECA, i es dirigia al professorat universitari i al personal dels organismes públics d'investigació que ja tenien prèviament reconegut, almenys, un sexenni d'investigació. En total, es van presentar 16.151 sol·licituds, de les quals s'han avaluat positivament 6.859 –entre aquestes, les 323 de la UPV–.

Per a José Esteban Capilla, vicerector d'Investigació, Innovació i Transferència de la UPV, les xifres constaten l'enorme rellevància de l'activitat de transferència que es duu a terme en aquesta universitat. “Els indicadors generals reflectien aquest fet fa temps. Ara, aquest reconeixement confirma el compromís de la UPV amb el que es reconeix com la tercera missió de la Universitat, que conté els dos grans objectius de la responsabilitat social institucional de la universitat: el compromís de transferir el coneixement generat a la universitat, facilitant la innovació, la creativitat i el desenvolupament cultural, científic i tecnològic, i la seua transformació, a més, en valor econòmic”, apunta Capilla.

Convocatòria pilot en resposta a una demanda històrica

La CNEAI de l'ANECA va llançar aquesta primera convocatòria com un projecte pilot per a respondre a la necessitat de donar visibilitat i reconeixement a la transferència de coneixement que es duu a terme des de les universitats i els centres d'investigació a la societat, com a pas previ al seu enfortiment.

“El reconeixement a la transferència del coneixement i de la innovació”, incideix Capilla, “era una demanda històrica del personal investigador del nostre país, i una necessitat per a reconèixer la importància que aquesta activitat té amb vista al desenvolupament de la nostra societat i la seua economia, i fomentar-la en les universitats i centres d'investigació”.

Els aspectes valorats per a la concessió dels sexennis han inclòs la transferència a través de la formació d'investigadors i activitats amb altres institucions, així com aquella que genera valor econòmic, com per exemple, la derivada de les patents, el programari, la creació d'empreses basades en resultats d'investigació, els contractes amb empreses i altres entitats, etc. També s'ha avaluat la transferència que genera valor social.

“S'espera que, una vegada resolta la convocatòria pilot, aquesta avaluació es consolide com un element més de la carrera dels investigadors i investigadores”, afirma Capilla. “A més”, conclou, “especialment en estudis orientats a professions concretes, ja siga en àmbits tècnics, de la salut, humanístics o d'un altre tipus, l'activitat de transferència genera una proximitat molt intensa del professorat als problemes i reptes socials, i això es projecta de forma molt positiva en la formació dels estudiants, amb els beneficis consegüents per a l’ocupabilitat i el seu futur desenvolupament professional”.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC