- -
UPV
 

XIX Jornades d'Orientació Acadèmica

La Universitat Politècnica de València reuneix 500 orientadors per a tractar la inclusió educativa

[ 29/11/2019 ]

Un any més, i van 19, la Universitat Politècnica de València (UPV) ha celebrat la seua tradicional Jornada d'Orientació Acadèmica, una reunió que serveix de punt de trobada a orientadors, tutors, professors i directors de centres d'ensenyament secundari de la Comunitat Valenciana. Aquesta edició, el programa ha girat entorn del tema central de la inclusió, un assumpte que ha congregat a més de 500 professionals del sector.

Raquel Andrés, directora general d'Inclusió Educativa, ha sigut l'encarregada d'obrir la Jornada. Nomenada al juliol d'aquest mateix any, Andrés ha volgut traslladar un missatge d'acompanyament per als orientadors i orientadores, que tenen un paper fonamental "en aquest procés de transformar els col·legis perquè siguen més inclusius. Des de l'Administració, volem donar-los tot el nostre suport perquè se senten emparats i que vegen que, al final, som un equip".

La diversitat, un valor positiu que enriqueix l'aprenentatge

Fa poc més d'un any, es va publicar el Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, dels principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià. El document considera la diversitat com un valor positiu que millora i enriqueix el procés d'aprenentatge, però als centres encara els resulta difícil trobar la manera de passar de la teoria a la pràctica.

En aqueix sentit, Andrés ha volgut insistir que "el fonamental del Decret és que cal creure's el projecte de la inclusió. Cal creure que la inclusió és un dret dels xiquets i xiquetes i, a partir d'ací, els centres educatius han de fer una reflexió d'en quin punt es troben. El següent és arrancar un treball d'equip amb tots els implicats: direcció del centre, famílies, alumnes, agents externs... per a analitzar i prendre decisions sobre el procés d'inclusió. I nosaltres, com a Administració, oferir-los formació i tots els recursos perquè puguen fer-ho".

En concret, la directora general d'Inclusió Educativa ha avançat que està a punt de publicar-se la web d'Inclusió Educativa, amb gran quantitat de material que servirà per a posar en marxa el procés.

Idees i recursos per a aconseguir aules més accesibles

Per a Mabel Villaescusa, directora del CEFIRE d'Educació Inclusiva, la inclusió no és tant un tema de metodologies com de persones. Villaescusa ha insistit que "és més aviat una qüestió de com els que treballem en aqueixos contextos emprem aqueixes metodologies. Els procediments no són inclusius en si mateixos: depenen de l'aplicació que tinguen".

I així, la directora del CEFIRE ha exposat idees i recursos que poden ajudar a aconseguir aules més accessibles: des de disminuir la dependència de la memorització com a eina per a recordar l'après, a utilitzar formats variats (suport visual, auditiu...) o presentar els continguts en un vocabulari que s'aproxime al nivell de comprensió dels estudiants.

Com a tancament, Gerardo Echeita, professor del Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la Universitat Autònoma de Madrid, ha recalcat que "sense canvis en les cultures organitzatives dels centres no pot haver inclusió. L'alumnat amb barreres no és propietat exclusiva dels orientadors. Per contra, ha de ser responsabilitat de tots els docents".

Francisco Mora: "La missió dels orientadors és més important que mai"

Al llarg de la Jornada ha quedat en evidència el paper dels departaments d'orientació com a motor dels centres. En aqueix sentit, el rector de la UPV, Francisco Mora, ha posat en valor el treball que realitzen.

"Els orientadors intenten descobrir les fortaleses dels seus estudiants, tracten de detectar quines són les seues vocacions i quines capacitats s'alineen més amb allò que els atrau. Avui, a més, el ventall d'opcions per a un jove o una jove és molt més complex que fa unes dècades. Per tot això, podem dir que la funció dels orientadors és més important que mai", ha conclòs.

Més informació

Notícies destacades


Coronavirus Makers Coronavirus Makers
Personal investigador, docents i estudiants de la UPV se sumen a la iniciativa imprimint en 3D equipament de protecció individual per a personal sanitari
Castelló, Alacant i València, entre les més beneficiades Castelló, Alacant i València, entre les més beneficiades
El confinament i la reducció de l'activitat econòmica per a lluitar contra el COVID-19 redueixen un 64% de mitjana la contaminació de l'aire a Espanya
3 nous dobles graus 3 nous dobles graus
La UPV amplia la seua oferta de cara al pròxim curs acadèmic amb una desena de noves titulacions entre graus, dobles i màsters universitaris
AirOs, 2n premi en Disseny de Bany AirOs, 2n premi en Disseny de Bany
Juan Manuel Pinero, Erika Mecková i Julia Navarro triomfen en CevisamaLab substituint el concepte de mampara per una cortina d'aire
La Universitat espanyola en xifres La Universitat espanyola en xifres
L'informe destaca el creixement del rendiment acadèmic en la UPV amb el Pla Bolonya, la seua baixa taxa d'abandó i els seus bons números en professores i pràctiques extracurriculars
L'informatiu UPV, en Alexa L'informatiu UPV, en Alexa
Escolta tota l'actualitat universitària dels tres campus des de l'assistent de veu d'Amazon

EMAS upv