- -
UPV
 

XIX Jornades d'Orientació Acadèmica

La Universitat Politècnica de València reuneix 500 orientadors per a tractar la inclusió educativa

[ 29/11/2019 ]

Un any més, i van 19, la Universitat Politècnica de València (UPV) ha celebrat la seua tradicional Jornada d'Orientació Acadèmica, una reunió que serveix de punt de trobada a orientadors, tutors, professors i directors de centres d'ensenyament secundari de la Comunitat Valenciana. Aquesta edició, el programa ha girat entorn del tema central de la inclusió, un assumpte que ha congregat a més de 500 professionals del sector.

Raquel Andrés, directora general d'Inclusió Educativa, ha sigut l'encarregada d'obrir la Jornada. Nomenada al juliol d'aquest mateix any, Andrés ha volgut traslladar un missatge d'acompanyament per als orientadors i orientadores, que tenen un paper fonamental "en aquest procés de transformar els col·legis perquè siguen més inclusius. Des de l'Administració, volem donar-los tot el nostre suport perquè se senten emparats i que vegen que, al final, som un equip".

La diversitat, un valor positiu que enriqueix l'aprenentatge

Fa poc més d'un any, es va publicar el Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, dels principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià. El document considera la diversitat com un valor positiu que millora i enriqueix el procés d'aprenentatge, però als centres encara els resulta difícil trobar la manera de passar de la teoria a la pràctica.

En aqueix sentit, Andrés ha volgut insistir que "el fonamental del Decret és que cal creure's el projecte de la inclusió. Cal creure que la inclusió és un dret dels xiquets i xiquetes i, a partir d'ací, els centres educatius han de fer una reflexió d'en quin punt es troben. El següent és arrancar un treball d'equip amb tots els implicats: direcció del centre, famílies, alumnes, agents externs... per a analitzar i prendre decisions sobre el procés d'inclusió. I nosaltres, com a Administració, oferir-los formació i tots els recursos perquè puguen fer-ho".

En concret, la directora general d'Inclusió Educativa ha avançat que està a punt de publicar-se la web d'Inclusió Educativa, amb gran quantitat de material que servirà per a posar en marxa el procés.

Idees i recursos per a aconseguir aules més accesibles

Per a Mabel Villaescusa, directora del CEFIRE d'Educació Inclusiva, la inclusió no és tant un tema de metodologies com de persones. Villaescusa ha insistit que "és més aviat una qüestió de com els que treballem en aqueixos contextos emprem aqueixes metodologies. Els procediments no són inclusius en si mateixos: depenen de l'aplicació que tinguen".

I així, la directora del CEFIRE ha exposat idees i recursos que poden ajudar a aconseguir aules més accessibles: des de disminuir la dependència de la memorització com a eina per a recordar l'après, a utilitzar formats variats (suport visual, auditiu...) o presentar els continguts en un vocabulari que s'aproxime al nivell de comprensió dels estudiants.

Com a tancament, Gerardo Echeita, professor del Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació de la Universitat Autònoma de Madrid, ha recalcat que "sense canvis en les cultures organitzatives dels centres no pot haver inclusió. L'alumnat amb barreres no és propietat exclusiva dels orientadors. Per contra, ha de ser responsabilitat de tots els docents".

Francisco Mora: "La missió dels orientadors és més important que mai"

Al llarg de la Jornada ha quedat en evidència el paper dels departaments d'orientació com a motor dels centres. En aqueix sentit, el rector de la UPV, Francisco Mora, ha posat en valor el treball que realitzen.

"Els orientadors intenten descobrir les fortaleses dels seus estudiants, tracten de detectar quines són les seues vocacions i quines capacitats s'alineen més amb allò que els atrau. Avui, a més, el ventall d'opcions per a un jove o una jove és molt més complex que fa unes dècades. Per tot això, podem dir que la funció dels orientadors és més important que mai", ha conclòs.

Més informació

Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv