Del 16 d'octubre al 21 de novembre

La UPV recopila un històric recorregut artístic amb "ANCA. Una experiència de creació col·lectiva 1989-1994"

[ 15/10/2019 ]

La sala d'exposicions de l'edifici del Rectorat de la Universitat Politècnica de València (UPV) acull la mostra "ANCA. Una experiència de creació col·lectiva 1989-1994", recopilació de l'històric recorregut artístic del grup multidisciplinari que, durant aquest lustre, va realitzar nombroses activitats sota el nom d'Associació de Nous Comportaments Artístics (ANCA).

La mostra, la inauguració de la qual tindrà lloc el dimecres 16 d'octubre a partir de les 18.30 hores, serà d'accés lliure per a tots els públics i romandrà oberta fins al pròxim 21 de novembre.

L'acte d'obertura comptarà amb la presència de José Luis Cueto, vicerector d'Alumnat, Cultura i Esport de la UPV; Juan Viña, president de la Fundació Canyada Blanch, i Bertomeu Ferrando, cofundador de l'ANCA. Una vegada finalitzat, es duran a terme una sèrie de 10 accions.

Complementant l'exposició, el dilluns 21 d'octubre tindrà lloc una taula redona a l'Auditori Alfons Roig de la Facultat de Belles Arts de la UPV (19 h, entrada lliure), titulada "La creativitat col·lectiva", i en la qual intervindran Roman de la Calle, catedràtic d'Estètica de la Universitat de València; Gema Hoyas i Martina Botella, professores del Departament d'Escultura de la UPV, i el mateix Bertomeu Ferrando, moderats per Lucía Peiró, artista, llicenciada en Belles Arts i membre de l'ANCA.

Tusílago y un Poco de Blanco, l'origen

El 1989, el conegut artista multidisciplinari Bertomeu Ferrando va començar a fer classes d'art a la Facultat de Belles Arts de la UPV, i durant el curs 1989-1990, organitza el primer grup de performance i poesia en acció, anomenat Tusílago y un Poco de Blanco.

Una vegada desaparegut aquest, alguns dels seus components, amb altres de nous, integren Comedor de Ideas, un grup inicialment reduït però que prompte aniria engrandint-se fins a conformar-se com l'ANCA, que obriria un local alternatiu d'exposicions, al febrer del 1990, a Torrefiel.

Al llarg de cinc anys d'activitat ininterrompuda, l'ANCA va dur a terme performances, instal·lacions, música aleatòria, exposicions objectuals, art natura, poesia fonètica, publicacions de poesia visual, edició de vídeos, tallers, conferències i nombroses col·laboracions amb esdeveniments diversos.

El 1994, l'associació es dissol, si bé la majoria dels participants segueixen en contacte mentre desenvolupen la seua activitat artística, unes vegades de forma individual i d'altres, de manera col·lectiva. El 2017, arran d'una reflexió entorn dels moviments artístics sorgits a València durant aquella fructífera etapa, naix la idea de dur a terme l'exposició que, durant les pròximes setmanes, acollirà la UPV.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local