Premi Joves Investigadors Informàtics SCIE

Patricia Pons: "S'està perdent talent per estereotips que han de trencar-se"

[ 08/07/2019 ]

Destrossant estereotips. Així viu, des de fa anys, Patricia Pons (València, 27-4-1989). La primera de la seua promoció, tant en el Grau en Enginyeria Informàtica com en el Màster en Enginyeria del Programari -i Doctora en Informàtica amb una beca FPU del Ministeri d'Educació i una qualificació d'excel·lent cum laude- Patricia acaba de rebre el Premi Joves Investigadors Informàtics de la Societat Científica Informàtica d'Espanya (SCIE) per la seua tesi Towards Intelligent Playful Environments for Animals based on Natural User Interfaces (cap a entorns lúdics intel·ligents per a animals basats en interfícies naturals d'ús).

"Ha sigut una alegria perquè, d'una banda, no ho esperàvem", reconeix Patricia. "En ser una àrea d'investigació tan nova, no sabíem quin impacte podia tenir i quina apreciació es podia fer dels seus beneficis. En qualsevol cas, suposa un reconeixement a l'esforç de tots aquests anys de treball de la tesi, que hi ha vegades que es fa una miqueta costa amunt", afirma somrient.

Brillant en una àrea necessitada de referències femenines

Demostració fefaent que una dona pot sobreeixir perfectament en un àmbit tradicionalment masculí, Patricia té clar que "s'està perdent talent per estereotips sobre la carrera o la figura de l'informàtic que han de trencar-se. Si et poses a mirar estudis, les xiques, en instituts i col·legis, som molt bones en matemàtiques, ciències... Però després es perd l'interès per aquestes branques i ens quedem molt poquetes. Crec que, ara mateix, el percentatge de dones en Informàtica, a la UPV, és entorn del 9%. Això cal canviar-ho".

Per a aconseguir-ho, Patricia creu que fan falta més referents: "Ser-ho jo? Tant de bo. Seria un honor. Ho intentem anant a col·legis i instituts perquè tant les xiquetes com els xiquets vegen una informàtica, una científica, una química... i no associen aquestes professions únicament al gènere masculí. Cal trencar aquesta barrera d'estereotips, i no solament en aquesta direcció. A l'inrevés, també és important fer-ho. Per exemple, en carreres com psicologia o infermeria, també és important tenir referències d'homes en aquestes àrees".

"Tenim un nivell molt bo a la UPV i, de vegades, no ens n'adonem"

Patricia, que continua vinculada a la UPV -fa dos mesos va començar a treballar a l'Àrea de Suport Tècnic a Projectes d'R+D de l'Institut Tecnològic d'Informàtica (ITI)- està molt satisfeta del nivell de la institució que actualment dirigeix Francisco Mora: "Crec que la qualitat professional i humana que hi ha en el professorat, sobretot, és increïble. Quan veus les titulacions de fora i compares... tenim un nivell molt bo a la UPV i, a vegades, no ens n¿adonem. En aquest aspecte, ens formem molt bé i aquest talent se cerca després fóra".

"És important que es facen més esforços a arribar-hi a temps perquè el talent no se'n vaja"

De fet, és més enllà de la frontera nacional on millor es valora la formació a Espanya, un lloc on la situació de la ciència està lluny de ser la ideal: "S'està avançant, però de manera molt lenta. De fet, es retarden les convocatòries, fins i tot per als premis nacionals o les beques FPU. Hi ha un període de mig any, quasi un any, en el qual estàs sense finançament. Se suposa que aquestes beques premien el talent, les persones amb millor expedient perquè puguen continuar la seua carrera i quedar-se a la universitat investigant, però si tenim aquests períodes en els quals no estàs finançat, no tens cap suport i et veus una mica en el buit".

"Cal evitar", afig, "que una persona amb aquestes característiques i que vol quedar-se ací tinga aquesta incertesa en determinats moments de no saber si li donaran aquesta beca o no, o si podrà continuar o no. És important que es facen més esforços, sobretot, a arribar a temps perquè aquest talent no se¿n vaja".

I en això està Patricia, a intentar quedar-se. "A mi m'agradaria, i estic intentant-ho per tots els mitjans possibles. Ací, a la UPV, estem molt bé, el nivell d'investigació és molt bo. M'encantaria poder continuar ací".

"Tothom pot trobar en la tecnologia una àrea en la qual sentir-se realitzat"

Apassionada de la tecnologia i els animals -"el dia que el meu director de tesi em va proposar començar a treballar en aquesta àrea vaig pensar... per què no m'ho ha dit abans?"-, Patricia reconeix que el seu èxit pot tenir un punt reivindicatiu de la figura de la dona en la ciència: "Avancem, però molt a poc a poc. És veritat que, des de fa més o menys tres anys, he vist un boom en iniciatives, treball en xarxa, apoderament femení... Hi ha hagut molt moviment i això et fa il·lusionar-te més, però continuem sent poques. Hem de ser més. I trencar estereotips no és només que hi haja dones, sinó que siguem conscients de la quantitat de camps en els quals les dones podem aplicar la tecnologia. Tothom pot trobar en la tecnologia una àrea en la qual sentir-se realitzat". Patricia ja l'ha trobada.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera