La Universitat Politècnica de València (UPV) aplega dilluns que ve, 1 d'abril, representants de les organitzacions de denunciants (whistleblowers) més rellevants d'Amèrica, Àfrica, Àsia i Europa.
La trobada, que pretén promoure tecnologies, procediments i experiències per a la denúncia ciutadana de la corrupció, oferirà debats i sessions de treball per a totes les persones interessades en l'activisme i el canvi social que vulguen nodrir-se d'aquestes experiències.
Harlo Holmes, Sacha van Geffen, Hervé Falciani...
La jornada, titulada "'Whistleblowing': tecnologia, procediments i experiències", es desenvoluparà a la sala d'actes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica de la UPV i hi participaran, entre d'altres, Harlo Holmes (Freedom of the Press Foundation), Sacha van Geffen (GreenHost), Joana Varon (Coding Rights), Silvia Vernia (Agència Valenciana Antifrau), Hervé Falciani (Tactical Whistleblower), Eduard Martin-Borregon (PODER Col·laboratiu), Anna Myers (Whistleblowing International Network), Jean-Philippe Fogle (Universitat de París Nanterre), Annegret Falger (Whistleblower-Netzwerk), Renata Ávila (Ciudadanía Inteligente), Bruno Galizzi (FIBGAR) i Antonia Ferrer (UPV).
L'esdeveniment, organitzat per la Càtedra de Transparència i Gestió de Dades UPV, la Fundació Internacional Baltasar Garzón i l'ONG llatinoamericana Ciudadanía Inteligente, entén la promoció de la denúncia (whistleblowing) com una lluita profundament vinculada a canvis socials i culturals a partir d'un fort component tecnològic.
Compartir experiències, fracassos, èxits i aprenentatges pot ensenyar als qui promouen iniciatives d'aquest tipus -com també a totes les persones involucrades en causes de canvi social, transparència i lluita contra la corrupció i altres delictes- quins factors cal tenir en compte a l'hora d'impulsar aquesta mena d'iniciatives.
Un intercanvi necessari
Per a Antonia Ferrer, directora del Màster en Gestió de la Informació (MUGI) de la UPV, la iniciativa naix com a "punt de trobada entre els representants de les organitzacions de denunciants de tot el món, i espai de reflexió sobre les tecnologies amb les quals treballen i els problemes que troben tots aquells que han fet una denúncia en algun moment".
Bruno Galizzi, Coordinador de Projectes de FIBGAR, afirma que "cal promoure l¿intercanvi entre experiències de diferents països i regions per a continuar creant ponts entre aquells que denuncien en situacions de risc i aquells que treballen perquè denunciar ja no supose un risc".
Per a Renata Ávila, directora de Ciudadanía Inteligente, Europa té una protecció adequada per als whistleblowers gràcies a la societat civil, "mentre que l'Amèrica Llatina, una regió on els escàndols de corrupció són habituals i costen moltes vides -com en el cas de la resclosa de Brumandinho al Brasil-, volem aprendre de l'experiència europea i traslladar capacitats per a aconseguir que la tecnologia i les bones polítiques públiques ens ajuden a enfortir la democràcia".
L'accés a la jornada és gratuït i es farà per ordre d'inscripció fins que s'exhaurisca la capacitat del recinte.
Notícies destacades