- -
UPV
 
01/12/25
Notícia
VIURE MILLOR AMB AJUDA DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL: CONFIANÇA, ÈTICA I CURES EN LA MADURESA. EXPERIÈNCIA DEL PILOT EUROPEU FAITH

14 gener 2026, 16.00 h.

IMPARTIT PER: Pilar Sala Soriano, professora associada UPV

INSCRIPCIÓ: 3 desembre, a partir de les 9.00 h. + INFORMACIÓ

 

ACTIVITAT: Viure millor amb ajuda de la intel·ligència artificial: confiança, ètica i cures en la maduresa. Experiència del pilot europeu FAITH

Aquesta activitat proposa una trobada de dues hores per a descobrir, de manera clara i pròxima, què és la intel·ligència artificial, com pot ajudar-nos a envellir de forma més segura a casa i què significa que siga “de confiança” i “ètica” quan parlem de salut i cures.
En la primera part s'explicaran, amb exemples quotidians, usos de la intel·ligència artificial en la cura de les persones majors (com a sistemes discrets de sensors en la llar que detecten canvis de rutina sense càmeres ni micròfons), resolent dubtes i desmuntant mites sobre pèrdua de privacitat o substitució de les persones cuidadores. En la segona part es realitzarà una activitat participativa (qüestionari senzill i dinàmiques en xicotet grup) per a arreplegar les expectatives, preocupacions i sentiments de l'alumnat sobre aquestes tecnologies, i es presentarà de manera transparent el pilot d'envelliment actiu del projecte europeu  FAITH, convidant als qui ho desitgen a participar de manera informada i voluntària.


OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT
• Explicar de manera senzilla què és la intel·ligència artificial i què la distingeix quan es dissenya específicament per a donar suport a l'envelliment actiu i la cura de les persones majors.
• Donar a conèixer què significa que una intel·ligència artificial siga “de confiança i ètica” (respecte a la privacitat, seguretat de les dades, explicacions comprensibles de les alertes, absència de cambres, paper central de les persones cuidadores).
• Escoltar i arreplegar, mitjançant un breu qüestionari i diàleg guiat, les expectatives, pors, esperances i necessitats de l'alumnat sènior respecte a l'ús d'aquestes tecnologies en la seua vida diària i en la de les seues famílies.
• Fomentar que les persones participants se senten protagonistes en el disseny de noves solucions tecnològiques, mostrant com les seues opinions s'integren en el desenvolupament i avaluació del pilot d'envelliment actiu del projecte FAITH.
• Identificar de manera respectuosa i transparent a persones interessades a participar en el pilot de monitoratge domiciliari no intrusiu (sensors de moviment i portes, sense àudio ni vídeo) orientat a detectar a temps canvis d'hàbits i possibles riscos de salut, explicant clarament beneficis, límits i garanties de privacitat.
• Reforçar la missió de la Universitat Sènior d'acostar el coneixement universitari a les persones majors de 50 anys, reduint la bretxa digital i oferint eines pràctiques per a millorar la seua qualitat de vida i la seua autonomia.

Pilar Sala Soriano, és professora associada del Dpto. d'Enginyeria Electrònica en la ETSI de Telecomunicació de la UPV

REQUISIT: Estar matriculat en la Universitat Sénior 2025/2026

MATRÍCULA: En linia: punxant la icona BLAVA OFERTA FORMATIVA    CAMPUS DE VERA (Valencia)

Presencial en el  CFP 2ªplanta Edif 6G


EMAS upv