Guions per a la igualtat

“Señoras”, menció especial en el concurs CIMA10

“Portàvem molt de temps interessats pel costumisme, la ruralitat... Així que, se'ns va ocórrer fer una xicoteta oda a la figura de les senyores de poble”, expliquen Mar García, Sheila Harold i Manuel Pardo de la Rosa, estudiants de quart curs del doble grau en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, So i Imatge + Comunicació Audiovisual que s'imparteix al Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i responsables del guió Señoras.

“Ens sembla molt curiosa la facilitat que tenen moltes d'aquestes persones majors per a alçar la veu davant el que no els agrada, sense pèls en la llengua. Aquest caràcter reivindicatiu ens va inspirar per a escriure una història en la qual el tema principal és l'apoderament davant circumstàncies que un mateix percep com a injustes”.

El guió del curtmetratge Señoras, que ha rebut una menció especial en la segona edició del concurs CIMA10, narra la història d'Antonia, Encarna, Concha i Asunción, quatre veïnes d'un poble que viuen arrelades als seus costums i creences. “La seua amiga Paqui mor i un rumor que corre pel poble les obligarà a passar a l'acció per a evitar que succeïsca el que més temen, demostrant que mai és tard per a lluitar pels teus ideals”, compten Mar, Sheila i Manuel.

“Quan decidim presentar-nos al concurs, els tres estàvem d'acord que ens abellia contar una història feminista sense haver de mostrar que ho és de manera explícita. Una història de dones que ens agradara i que ens semblara tendra i divertida, carregada de sororitat sense que això destacara com una cosa atípica o excepcional. Tanmateix, és cert que té un to còmic i atrevit quant a les accions de les protagonistes, que trenquen amb la imatge clàssica d'una senyora de poble”.

Concurs d'escriptura de guions de curtmetratges i la seua producció

CIMA10, concurs de guions per a promoure la igualtat, és el primer certamen de guions de curtmetratges audiovisuals basat en el Decàleg de bones pràctiques per a combatre el sexisme en els relats audiovisuals de CIM. “Va ser la professora Rebeca Díez qui ens va donar a conèixer l'existència d'aquest concurs, ens va ajudar amb la fase de desenvolupament i ens va facilitar la gestió dels permisos que necessitàvem”. A més, “aprofitem uns tallers de narrativa que va impartir el guionista i director Nacho Ruipérez al campus per a demanar-li opinió sobre la nostra idea i seguim els seus consells per a ultimar alguns detalls del guió”.

Dels 195 guions presentats a la segona edició del concurs impulsat per l'Associació de Dones Cineastes i de Mitjans Audiovisuals (CIM) i Prime Video, només huit han sigut seleccionats per a ser produïts. “A nosaltres ens han concedit una menció especial que, si bé no comporta cap dotació econòmica, és un reconeixement al treball realitzat que ens encoratja a continuar creant”, asseguren Mar García, Sheila Harold  i Manuel Pardo de la Rosa. "I tenim intenció de dur-lo a terme més endavant. Quan tinguem temps per a preparar tot el que requereix el rodatge i puguem aconseguir una mica de finançament, però no ens agradaria que quedara en un calaix”.

(12/01/2024)