CičnciaLab 23-24

CiènciaLab o com despertar la vocació científica entre l'alumnat de secundària

Amb la finalitat d'acostar la ciència a la societat, cada any es programen múltiples activitats. Entre aquestes accions, des del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) destaca CiènciaLab. Es tracta d'una iniciativa, promoguda per l'Àrea de Comunicació de la UPV, que consta de tallers de caràcter científic, tecnològic o artístic, dirigits a estudiants de tercer i quart curs d'educació secundària i cicles formatius.

“Aquest tipus d'activitats motiva als nostres estudiants. Ixen de la rutina de l'aula i, a més, els permet conéixer la Universitat”, ha destacat Sònia Magraner, professora de Tecnologia de l'IES Blasco Ibáñez de Cullera, centre que enguany ha participat per primera vegada en els tallers celebrats a Gandia.

Un nou camí cap a l'aprenentatge

Cada taller, d'hora i mitja de duració, és impartit per professorat universitari i adaptat a les àrees d'investigació del Campus de Gandia. L'activitat es desenvolupa al matí, en les instal·lacions del centre universitari. Els grups, de 20 a 25 persones com a màxim, sempre estan acompanyats per personal del campus. I, entre taller i taller, tenen la possibilitat de fer una visita al campus. Així que, la jornada (que inclou dos tallers) es converteix en una gran experiència per als seus participants, atés que comporta aprenentatge i desperta la seua curiositat.

Per a Alba, Amir i Juan, estudiants de 3r d'ESO de l'IES Blasco Ibáñez, “ha sigut molt interessant i ens ha agradat molt”.

Tallers primer quadrimestre 2023-2024

Més de 230 estudiants de diferents centres d'educació secundària (de Cullera, Gandia, Jalance, La Font d'en Carròs…) han assistit als tallers oferits en el marc de CiènciaLab. En total, quatre tallers durant el primer quadrimestre del curs 2023-2024. Segons el subdirector de Promoció i Comunicació del Campus de Gandia, Josep Àngel Mas, “hem oferit el mateix nombre de tallers que el curs passat, que vam créixer respecte de l'anterior, però les sessions es van omplir de seguida i tenim més instituts en llista d'espera que mai”.

En el taller “Un viatge virtual al voltant del món”, l'alumnat de secundària ha pogut conéixer com funcionen i per a què serveixen les últimes eines en imatges satel·litàries. Des de “Vull ser podcàster”, s'ha acostat als més joves al món de la radiodifusió. “Què són les tecnologies interactives i immersives?”, és un taller que aborda les possibilitats i l'ús de les principals tendències tecnològiques i en “Modelització i lluita contra els incendis forestals”, la idea és que els estudiants assumisquen "el nou paradigma territorial; l'abandó rural, la gran expansió de la vegetació forestal i la problemàtica dels incendis forestals davant la falta de respostes”.

La inscripció per als tallers CiènciaLab al Campus de Gandia de la UPV que es desenvoluparan en el segon quadrimestre s'obrirà a partir de gener de 2024.

(29/12/2023)